2008-12-30

Årskrönika 2008

Årets årskrönika blir något kortare än vanligt och det med en lång utlandsresa och ihållande lättja som enda ursäkter. Håll till godo.

Januari
Tekniska museet fick fler besökare trots att det till skillnad från andra museum inte subventionerade entréavigfterna med andra människors pengar. Sverige fortsatte att vara ett rikt land med ett fattigt folk. Och redan här stod det klart att partierna ogillar personval.

Februari
Det enda som roade mig var det här.

Mars
Jag skrev nästan ingenting i min egen blogg, men jag gästbloggade hos personliga favoriten Älskade dumburk. Personen som skriver den är för övrigt alldeles fantastisk.

April
Om jag får säga det själv var mitt första april-skämt riktigt lyckat. Jag blev kär i Peter Stormare. En orättvist reglerad hyresmarknad benades ut. Jag konstaterade att 100 procent av rökarna skulle sluta röka om man slog ihjäl dem. Personligen skulle jag ändå hellre lustmörda Postkodlotteriet.

Maj
Folkhälsoinstitutet upptäckte det som alla andra redan räknat ut: Frihet och pengar gör en lycklig. Jag samarbetade med Micke Åsiktstorped och kom fram till att de rödgröna är ett gäng tråkiga nykterister. För en liten stund såg grundlagsutredningen ut att bli en våt dröm. Jag fick en hårt formulerad kommentar och Stockholmsbörsen var min bitch.

Juni
Juni dominerades av FRA och min och Mattias Svenssons film Döda politiska karriärers sällskap ansågs senare vara det näst mest viktiga inlägget i debatten. Fler läsare har min blogg aldrig någonsin haft. Det humoristiska anslaget fortsatte i serien kring varför jag lämnade folkpartiet.

Juli
Jag njöt semester, snarare än att som en del korkade syndikalister sommarjobba med något man inte trivs med och ställa till med en scen kring det. En sommarkrönika fick jag dock ur mig.

Augusti
Inte en enda bloggpost? Jag förstår att folk klagar.

September
Jag bjöd på refuserade osmakligheter för att uppmärksamma både den 11 september och att Anna Lind inte var det helgon hon senare blivit. Svenska skolor började göra reklam för europeisk mjölk och jag gillade läget. Kulturarbetare bekymrade sig för att bli jämförda med varandra. European Social Forum bjöd in konspiratörer och judehatare. Och jag blev förvånad och glad när Twingly listade ett av mina blogginlägg som det näst viktigaste i FRA-debatten.

Oktober
Årets modigaste syndikalist fick årets töntigaste pris. Själv vurmade jag för att släppa den sexistiska reklamen fri samtidigt som jag tog mig för pannan när jag upptäckte att Timbuktu är korkad som få.

November
Aftonbladet definierade fattigdom som ett tillstånd i vilket man känner viss oro för växlingskursen inför ens resa till Thailand. Schyman och Schlaug behövde dock inte oroa sig - de fick fortsatt medborgarlön. Vi vanliga knegare får i vanlig ordning förlita oss till spel och dobbel, till exempel psoriasislotten.

December
I vredesmod (jag måste vara galen om regeringen är klok) föreslog jag att vi bör ta livet av Volvo snarare än att rädda det stackars företaget. Twingly listade mig igen, nu som författare av Sveriges 36:e mest populära blogg. Dessutom nominerades jag till utmärkelsen Årets politiska blogg.

Därefter toppade jag mitt fantastiska reseår (bland andra resmål: Kroatien, Texas, Tanzania) med en tripp till först Australien och sedan Nya Zeeland, varifrån jag nu skriver detta och ser fram emot att fira nyår tolv timmar före alla stackars satar som sitter fast i ett fruset Sverige.

Gott nytt år!

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Anna sa...

när kommer ni hem?

Anonym sa...

Gott Nytt År snygging.

Fredrik Westerlund sa...

Anna: Det aer den vanligaste fraagan jag faar just nu och svaret aer helgen den 17-18. Men det aer mycket ovilligt.

Fredrik Westerlund sa...

Lance: Tack och detsamma!