2008-06-13

Döda politiska karriärers sällskap

Tillsammans med Mattias Svensson har jag nu gjort mitt för att stoppa FRA-lagen. Citerat från Mattias blogg En vanlig $vensson:

"Att stå upp för det som är rätt och sant är inte bara rätt och sant, det är även otroligt vackert. Sällan har det dramatiserats så bra som i filmen Döda poeters sällskap. Därför var det naturligtvis till den som tankarna gick när beslutet om FRA-lagen nu kräver att några av alla de riksdagsledamöter som innerst inne vet bättre reser sig upp och säger ifrån.

Kan Hillary Clinton parodieras som Adolf Hitler i der Untergang kan väl Fredrik Federley, Annie Johansson, Karl Sigfrid, Birgitta Ohlsson m fl stå upp för det goda och sanna i Döda politiska karriärers sällskap, mot Fredrik Reinfeldt som en parodi på den elaka rektorn. Jag hittade på lite repliker och Fredrik "Dyslesbisk" Westerlund har slitit hela natten för att göra idén till verklighet."




Sprid klippet bäst du vill, sprid klippet bäst du kan.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

70 kommentarer:

Anonym sa...

Annie var snygg i sin nya röda frisyr? Och jag gillar att svenska liberaler är en småfet kort man.

Kul dock!

Johan Hedin sa...

Bra jobbat!

Daniel M sa...

Cool!

Noa Resare sa...

Helt otroligt imponerande.

Rick Falkvinge (pp) sa...

BRILJANT!!

Unknown sa...

Alldeles fantastiskt bra!!

Unknown sa...

Underbart!

Anonym sa...

Jag är en frihetlig väljare som
söker efter personlig integritet.
Finns det?


- Du kan leta i något gammalt
partiprogram i arkivet.


.. Kanon!

Anonym sa...

Scysst video!

(Fast varför ni har med Fredrik Malm fattar jag inte, han har aldrig tyckt eller arbetat för nåt som är kontroversiellt i hela sitt liv. Utom att han hejar på Bajen, då). :)

Men annars, fulla poäng!

Anonym sa...

Menvafan, göra så man sitter och bölar på jobbet mitt på blanka dan... Så jävla vackert.

Anonym sa...

*applåderar*

Fantastiskt bra!

Anonym sa...

En ren njutning. Utan omsvep så ska jag erkänna att jag fick gåshud.

Anonym sa...

Lysande!

Anonym sa...

MVG+!

Thomas Tvivlaren sa...

Grymt sa grisen! *3 thumbs up*

Annie var klockren för övrigt... :)

Anonym sa...

Fint jobb!

Men "Sveriges liberaler"? Jag gillar hur ni liksom skippar att hela den röd-gröna oppositionen tänker rösta emot förslaget...

Men fint.

Anonym sa...

vackert!

Anonym sa...

Strålande!

Maria Ferm sa...

den är verkligen briljant!

Maria Ferm sa...

ska robin williams symbolisera oss gröna förresten? jag antar det ;)

Charlotte W sa...

Fantastiskt bra!

Anonym sa...

Briljant!

Anonym sa...

Lysande! Det är så man får en liten tår i ögonvrån. Och en gnutta hopp.

Emma sa...

Men herregud, nu sitter jag och tokbölar framför datorn. Det där klippet är tillräckligt effektivt i sig själv, när det handlar om det här är det som originalet uppumpat på anabola. Gåshud!

Annie sa...

Väldigt stark och talande film. Även om jag kanske skulle säga att jag är lite snyggare i verkligheten.
/Annie

En vanlig $vensson sa...

Var inte blygsam Annie. Du är mycket snyggare i verkligheten. Men är du lika modig?

Unknown sa...

Respekt!!! Bra jobbat.

Anders Schröder sa...

HAHAhahaehheh... roligast idag "sitt ned, röstboskap!" XD

Anonym sa...

Fantastiskt bra! :-)

Hur fick du dit den svenska texten?

Anonym sa...

Min mor kom på att man kan göra en liknade kortfilm till "De andras liv"

Där Stasiagenten blir straffad efter misslyckat uppdrag med att få ånga upp brev.

Vi båda tyckte mycket om er film och tackar för imponerande arbete!

http://www.imdb.com/title/tt0405094/

Anonym sa...

snyggt!

Anonym sa...

Konstigt ... sist så sa ju denna minister att Internet var en riktigt kul plats ... Han har väl ändrat sig som vanligt ...

http://img443.imageshack.us/my.php?image=crazzzy6to6dd2.swf&width=320

Ezzzprezzzo

Anonym sa...

Suveränt, helt enkelt suveränt... Tack!

Anonym sa...

Otroligt vackert!

Vågar man hoppas på att filmen blir verklighetsbaserad?

Urban Sundström sa...

Den överlägset bästa film jag sett på Internet. Härligt !!

Anonym sa...

Mycket bra!

Marcus sa...

Grymt. *applåder*

Mary X Jensen sa...

Underbart - vilken kreativitet...

Jag sprider för fullt i bekantskapskretsen ;-) och på bloggen förstås.

Vad har ni använt för program?

Magnus Bratt sa...

Vackert! Bra jobbat. Hoppas innerligt att tillräckligt många blir inspirerade.

Anonym sa...

Sätt dig ner Röstboskap! Hahahaha!!!!
BRAVO!

bravepeople.se sa...

hehe, du borde göra fler politiska filmer i samma stil. jag tänker på scenen mellan Darth Vader och Luke Skywalker när Dart hugger av Luke handen och Luke skriker "no! you are not my father!"

be brave

Gunilla sa...

Otroligt välgjort och fullt i klass med Hitlary-filmen!

Unknown sa...

Klockrent!!!

Tack

Anonym sa...

Jag känner igen mig.

Anonym sa...

BRILJANT!

Anonym sa...

Suveränt kul. Men ändå ligger det ett allvar i det hela.
FRA-lagen är ett historiskt övergrepp på demokratin.
hoppas att vanligt folk förstår det och delger sin åsikt till politikerna.

http://www.stoppafralagen.nu/
http://www.argumentera.se/FRA-lagen.php

Anonym sa...

Snyggt! Dock är inte bara sveriges liberaler mot FRA-lagen - utan även sveriges socialdemokrater, vänsterpartister och miljöpartister...

Anonym sa...

Cecilia, Yeah...sure.

Anonym sa...

Kan man våga hoppas... att för första gången blir verkligheten baserad på en film?

Tack för detta!

Anonym sa...

Ha ha, den var ju super och klart har jag lagt den på min egen blogg.
Så snyggt att använda just den filmen.

Anonym sa...

Underbart och givetvis sprider jag den vidare. Man kan hoppas på en liknande syn på tisdag.

Fredrik Westerlund sa...

Alla:

Tusen tack!

Annie:

Du är mycket snyggare i verkligheten och i veckan kan du göra dig själv rättvisa :)

Till er som undrat hur jag gjort filmen:

Det går att göra mycket snyggare än så här, men jag hade väldigt bråttom och fick ta till det jag hade för handen.

Jag använde en onlinekonverterare (googla på "youtube to avi" så hittar ni flera) för att göra om Youtube-klippet till en filmfil som jag kunde spara på min dator. Jag importerade klippet i Windows Movie Maker, som följer med Windows, och lade till texterna där. Sedan sparade jag projektet som en filmfil igen och laddade upp den på Youtube. Jättelätt!

Anonym sa...

Kanonbra!

Ingrid sa...

Underbart!

Godiva sa...

L.O.V.E.L.Y

Anonym sa...

Bra jobbat, men för nåsta projekt kan det vara bra att veta att talstreck bara används i en undertext när två människor pratar i samma insättning, och att det inte är ett mellansag efter.

Man binder två insättningar med ett bindestreck i slutet på den första-

-och ett i början på den andra.

Sedan; översåg? Whuh?

Och nog är det trist att höjd/bredd-förhållandet i bilden är fel.

Men i övrigt: AAAAA ++++++

Gunilla sa...

Hey Freddie och Mattias,

Kan ni inte tota ihop en översättning, med replikerna på engelska? Dags att låta alltsammans spridas i den icke svensk-talande världen också...

Fredrik Westerlund sa...

Ludofil:

Tack för grundkursen! Nästa gång följer jag dina råd. Jag funderade kring de där spörsmålen när jag gjorde texterna, men faktum är att jag hade så ont om tid att jag inte hann ta reda på vad som är korrekt.

Chris sa...

grymt bra!

Heiti Ernits sa...

Nice! =)

Anonym sa...

Super!

Anonym sa...

Tack. Skönt att höra att det är någon som reagerar.

Anonym sa...

Helt klockren video! Det pärlas verkligen i ögonen nu!

Hoppas att vi får ett gott resultat på onsdag också.

Anonym sa...

Makalöst!

Anonym sa...

i bow my head!

Brave new world sa...

Tjena Freddi, jag tog mig friheten att skapa en uppföljare till din film..

“Döda politikers sällskap 2: Sagan om konungens återkomst!”
Det är en Science Fiction som handlar om hur Olof Palme återvänder från andra sidan. Iklädd mask tar han sig in i på SVT, håller ett av sina otroliga tal och uppmanar svenskarna att inte låta sig kontrolleras. På sätt fixar han den här FRA-tragedin och Sverige blir ett fritt land!

http://www.bravepeople.se/?p=22

Precis som många uppföljare har den mycket att leva upp till för att matcha originalfilmen, dock är det mer fart och fläng och våld i denna så vi hoppas kunna appilera till en yngre publik. Enjoy!

Fredrik Westerlund sa...

david brave:

Lysande! Jag håller tummarna för att remixkulturen gjort sitt intåg i den svenska opinionsbildningen nu.

Anonym sa...

Snyggt jobbat, Freddi! Men jag förmodar att Robin Williams ska föreställa Peter Eriksson. Eller möjligen Lars Ohly. Dags att byta parti!
;)

Fredrik Westerlund sa...

penny:

Dags att inte tillhöra något parti alls. Det är bara mp kvar på kartan, men jag undrar om de är redo för gröna libertarianer ;)

Anonym sa...

:oD

Ja, det var Räfst och Rättarting - men så går det när man river ut Den Vackra Bokens, hm, prosaiska förord...

Döda Poeters Sällskap var en OK rulle, dock långt ifrån i klass med den förbisedda "Fearless", som är Weirs överlägset bästa film. Vi samlar oss till ny attack, och skickar fram Jeff Bridges.