2008-09-12

Surt sa skolan om mjölken

EU:s obligatoriska mjölkreklam
Svenska skolor tvingas göra reklam för EU som tack för att den mjölk och de andra mejeriprodukter de serverar subventioneras med miljoner och åter miljoner kronor. Såväl skolor som svenska myndigheter motsätter sig EU:s pålaga, men själv är jag böjd att gilla läget, om än av andra anledningar än beslutshavarna kanske tänkt sig.

- Den svenska lobbyorganisationen Mjölkfrämjandet har i alla år tillåtits tapetsera skolmatsalarna med propaganda för mejeriprodukter, allt i syfte att öka konsumtionen och subventionen av de produkter som Mjölkfrämjandets intressenter säljer. Att Sverige inte tillåter reklam riktad mot små barn är ingenting som Mjölkfrämjandet behövt ta hänsyn till. EU:s i och för sig knasiga påhitt är alltså inte värre än det vi redan sedan tidigare kokat ihop på egen kammare.

- Det galna i det här fallet är ju egentligen inte att EU vill propagera för de produkter som EU subventionerar - det vore tvärtom konstigt om de inte gjorde allt för att mångla ut de varor de köpt på sig - utan att EU subventionerar (bland mycket annat) mejeriprodukter. Politiker tvingar medborgare att avstå från delar av sina inkomster för att en grupp näringsidkare ska kunna producera mer än vad medborgarna behöver och denna överproduktion kan sedan antingen förstöras eller tvingas på medborgarna igen.

- Alltså är det snarast positivt att EU sätter upp affischer som berättar om galenskaperna, om än dessa affischer kunde göras tydligare. Där borde tydligt anslås att de varor som serveras tvångsfinansierats av människor som inte kan göra något åt det och producerats av näringsidkare som varken förmår försörja sig själva eller ta hand om djur och miljö. "När du dricker det där glaset mjölk, lille vän", borde det stå, "hjälper du EU att snedvrida konkurrensen, förstärka växthuseffekten och hålla skattetrycket plågsamt högt. Smaklig spis."


Mjölkbönder och mejeriföretag har sedan 1920-talet åtnjutit en säregen position som den av myndigheter och samhälle överlägset mest gynnade branschen. Därifrån har de skapat en bild av mjölk som något nyttigt och nödvändigt. Det är Mjölkfrämjandets framgångsrika PR-arbete som gör att skolmjölken anses så viktig för barnen och deras ben, det är Mjölkfrämjandet som fått oss att tro att vi är sugna på en latte eller till och med vill bli barista. Tack vare den bilden kan Mjölkfrämjandets vänner mjölka både euros och kronor både direkt från medborgarna och via politiker.

I själva verket går det alldeles utmärkt att klara sig helt utan mjölk. Ännu bättre klarar vi oss utan mjölkpropagandan.

Intressant? Mer om mjölkpropaganda: Dyslesbisk: Lyssna på lobbyisterna och Forskning & Framsteg: Den svenska mjölkpropagandan.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

11 kommentarer:

lennartregebro sa...

Jag förslår nåt subtilare:

"Mjölken du dricker här är subventionerad av EU's Skolmjölksstöd. Nej, vi vet inte heller varför."

Freddi W sa...

Haha! Den är inte dum.

Urban sa...

Varför inte istället.
"Mjölken du dricker här har dina föräldrar betalat via skattsedeln. Den tar bara omvägen via EU för att vi måste sysselsätta några tjänstemän i Bryssel först."

Freddi W sa...

Också jättebra! Det är snart läge för ett litet Photoshop-projekt.

Jon sa...

Som barn tänkte jag aldrig på att de där affischerna var reklam. Jag tänkte på dem som fakta! "Mjölk ger stark barn." Tänk om det stått "Kim Jong är din vän."

Bra inlägg Freddi!

PS. Jag förvånas över att du ägnar dig åt preferenskritik: "...som fått oss att tro att vi är sugna på en latte eller till och med vill bli barista..." -Jag trodde inte det ingick i den liberala arsenalen. Är det bara för att reklamen riktats mot barn eller är det en kursändring?

Cecilia sa...

Klart vi klarar oss utan mjölk. Vi klarar oss utan choklad också. Och cigaretter. Alkohol. Korv. Sallad. Bilar. Designprylar. Innekrogar. Muffins. Popmusik.

...fast livet vore ju tråkigare utan sånt.

Freddi W sa...

jon: Nja, jag menade inte att ägna mig åt preferenskritik. Snarare bara att påpeka att mjölklobbyn fick tänka om när de inte längre hade de starka hälsoargumenten på sin sida och då valde de att satsa massor av krut på kafékultur. Du kommer kanske ihåg att café au lait var föremålet för baksidan på nästan alla mjölkpaket ett tag? Dessutom har de satsat på speciella produkter (som baristamjölk) och de gör sitt bästa för att marknadsföra "the latte lifestyle".

cecilia: Ja, men en viktig skillnad är att vi inte tvingas betala miljarder kronor i skatt för att det ska finnas bilar och designprylar.

Lisa N sa...

Det är riktigt läskigt att tänka tillbaka på barndomens mjölk-indoktrinering. "Mjölk ger starka ben" kanske åtminstone går att underbygga (även om det blev lite värre när "ben" byttes ut mot "barn"), men min syster och jag hade även tröjor där det stod "Mjölk är livet". Och det var inte när vi var ammade spädbarn, då det ju hade haft viss relevans. Jag gillar fortfarande mjölk.. Visst är Sverige ett av ganska få länder där vuxnas magar öht tål mjölk? Nu har jag själv en unge, och kostråden nuförtiden tycks tona ner mjölken till förmån för fleromättade fetter.

Freddi W sa...

Lisa,

Min pappa brukar säga att mjölk är för kalvar och spädbarn, och det ligger något i det. Du har för övrigt rätt i att det är få vuxna som tål mjölk så bra som svenskarna. Det är ju inalles ganska märkligt att i vuxen ålder dia en annan art...

Lisa N sa...

Var tvungen att kolla upp vem som stod bakom Kanelbullens Dag, eftersom jag sett reklam för den på mjölkpaket. Man ju måste ha mjölk till bullen... Det var visst Hembakningsrådet. Som listar Dan Sukker som "intressent" och Arla som "vän". Allt är en konspiration! Barnen ska bli tjocka, och.. användas som pluggar för att täppa till hålen i kornbodarna..? Asch, nån annan får hitta på nåt bättre om hur de tjocka barnen passar in i EUs jordbrukspolitik.

Freddi W sa...

"Hembakningsrådet"? Mycket ska man höra...