2008-10-25

Hyckla lagom!

Att den svenska spelpolitiken, och speciellt kampanjen Spela lagom, är ett hyckleri av stora mått har jag skrivit om tidigare (bland annat här, här och här). Jag har därför alltid välkomnat de privatägda bolagens, och då särskilt Douglas Roos och Ladbrokes, uppkäftiga kampanj mot Svenska Spels monopol. Få saker gör mig därmed så glad som att Unibet, med den tidigare fängslade Petter Nylander i spetsen, nu utmanar Margareta Winberg, Anders Borg och alla andra som sover gott med Svenska Spels pengar i madrassen.

"Det fanns en tid, innan Unibet, när Svenska Spel inte behövde bry sig om uppstickare. Då var det ingen som pratade om spelmissbruk, ansvar, åldersgränser eller spela lagom-kampanjer. Konkurrensen från företag som Unibet har tvingat Svenska Spel att ta mer ansvar, men fortfarande tillåts till exempel minderåriga att spela och sälja vissa av Svenska Spels produkter.

I Sverige har över 2 000 krogar och pizzerior tillstånd att erbjuda spel på statens enarmade banditer, Vegasmaskinerna. Samtidigt förbjuds Unibet, ett börsnoterat bolag som uppfyller hårt ställda krav i sina spellicenser och som arbetar aktivt med spelansvarsfrågor, att ansvarsfullt verka i Sverige. Jag får det inte att gå ihop."


Som en tjusig parodi på just
Spela lagom-kampanjen lanserar Unibet sajten Hyckla lagom! Där listas tio myter om spelmonopolet, en faktabank, filmer om Svenska Spels verksamhet, Unibets bästa argument mot den politik som förs samt en programförklaring som väl sammanfattar min syn på saken.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Är det bara jag som har retat upp mig på att Unibet spammar mailen hos en massa liberala bloggare? Jag tycker företag som Unibet bör anstränga sig för att inte reta upp sina sympatisörer, då är ganska ogillade hos stora grupper. Jag fick helt enkelt ta och säga ifrån:

När jag läxade upp Unibets VD

För Unibets egen skull...

Fredrik Westerlund sa...

Markus: Nej då, jag kan också tycka att det är klumpigt. Sedan är det som du är inne på i din post, att jag är så anti-spelmonopol och så pro Unibet/Ladbrokes/andra att jag ser mellan fingrarna med netiketten i det här fallet.