2008-10-27

Släpp den sexistiska reklamen fri

Bemanningsföretaget Manpower har två annonser på ett tema: ett litet barn som i den ena annonsen säger "Pappa, kom hem" och i den andra "Mamma, kom hem". Under bilden finns en text som talar om hur svårt det kan vara att lägga det berömda livspusslet. Den ena av annonserna, den med "Mamma..." har av det ymnigt namngivna Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) fällts för att vara "en tydlig schablon av könsrollerna och både otidsenlig och nedvärderande".

Att Manpower utmålat både pappan och mamman som föräldrar innebär alltså att utmålandet av mamman som förälder är könsdiskriminering; att mamman kan vara förälder är nedvärderande även om pappan är förälder även han. Många är gångerna då jag funderat över ERK:s roll och funktion, men nu har jag plötsligt lätt att bestämma mig: Lägg ner ERK och släpp den sexistiska reklamen fri!

Jag ogillar sexism och alla former av diskriminering, men jag älskar yttrandefriheten (och i det här fallet: det sunda förnuftet) mer och jag betror mina medmänniskor med förmågan att själva avgöra vad som är oetisk reklam. Låt annonsörerna utforma sina budskap precis som de vill, så kan konsumenterna sedan fälla sina egna domar genom det mest effektiva styrmedel som någonsin skapats - valet att välja av vilka man köper sina varor och tjänster. Om det mot förmodan skulle finnas någon utanför ERK som uppfattar Manpowers annonser som sexistiska föreslår jag att denne inte anlitar Manpower.

Intressant? Via SvD:s Ledarblogg, Johan Ingerö och Resumé.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: