2007-08-24

Med fiender som Akademin är alla Anders Wallners vänner

Akademin för klassisk kulturkritik attackerar Anders Wallner och passar på att förklara hela miljöpartiet guilty by hallucination med hänvisning till att Wallner inte moraliserar, stigmatiserar och fördömer människor som själva väljer hur de vill leva ut sin sexualitet. I förbifarten tvålar de till såväl Magnus Betnér som Reb Kerstinsdotter också, eftersom även dessa två gör vad de kan för att försvara rätten att vara slampa.

"Med vänner som Wallner behöver Miljöpartiet inga fiender", skriver Akademien. Jag är vän med både Wallner och Betnér - dessutom bekant med Kerstinsdotter och på samma sida i den här frågan - och torde därför inte heller behöva några fiender. Skulle jag ändå känna ett behov känns det tryggt att jag kan räkna med Akademin för klassisk kulturkritik. Vi sexualradikala moralliberaler kan behöva lite motstånd, så att vi har något att ägna åt oss den där försvinnande lilla tiden per dygn som vi inte knullar.

(Och när det gäller miljöpartiet: Med vänner som Anders Wallner får miljöpartiet en del av min respekt och beundran. Faktum är att det är sådana som Wallner som gör miljöpartiet attraktivt. På så många sätt.)

Intressant?
Även:
Anders Wallner, Maria Ferm
Andra bloggar om:
, , , , , , , ,

10 kommentarer:

Anders Wallner sa...

Du är förlåten. :)

Anonym sa...

"Vi sexualradikala moralliberaler kan behöva lite motstånd"

Tja, jag är tillgänglig för debatt givet vissa tidsmässiga begränsningar (som inte beror på knulla, dock...). Att ni behöver motstånd torde vara uppenbart, och någon typ av offentlig debatt vore kul. Dock utan pajkastning, det är bara tråkigt tycker jag.

Ryggdunkande tycks ni vara proffs på.

P.S.
Jag var tvungen att logga in anonymt.
D.S.

Anonym sa...

Ryggdunkande? Nä, prova nån decimeter längre ner.

Fredrik Westerlund sa...

akademin: Någon typ av offentlig debatt vore säkert både kul och intressant!

shan: Tru dat. Lol.

Anonym sa...

Det skulle säkert vara, som Hermione sa när Umbridge hade pratat färdigt, "illuminating", men kul? Har du varit för kulturliberalradikal på LSDn?

Anonym sa...

Freddi W, det ser ut att bli en debatt i ämnet framöver. Vet inte när dock, men jag antar att du lär märka det. Anders W har uttryckt intresse i alla fall och utan att vara ironisk menar jag att det kan bli intressant eftersom en rejäl holmgång kan klargöra positioner, både för "er" och "oss".

Till dess har jag inget mer att säga i detta ärende utan får säga på återhörande.

Orkar inte öppna bloggerkonto, därför anonym.

Fredrik Westerlund sa...

Jag är inte heller ironisk; jag tror att det skulle bli en intressant debatt. Vi hörs när vi hörs.

Anonym sa...

ouiEgentligen skulle det vara intressantare att diskutera The Conservative/Libertarian-Distinction inom svensk borgerlighet. På grund av att vänsterns dominerat debatten under så fasligt många år ser det ibland inte ut som om det finns någon skillnad mellan olika högerståndpunkter och det gör den svenska politiska debatten så otroligt tråkig tycker jag. Denna lilla ”debatt” som jag initierade har visat på stora och viktiga skillnader i att vara borgerlig och det tycker jag är den främsta vinsten, för polemik ska gärna leda någonstans och inte vara cementera läget. Skulle den allmänna debatten bara flytta några centimeter höger ut skulle de många intressanta och viktiga principiella skillnader som faktiskt finns komma i dagen, och det är bra.

Dessutom tror jag att det finns en stor grupp ”konservativa” med betydligt ”hårdare” åsikter än de jag hyser, och de skulle kunna glida ut i högerextremism om inte debatten breddas. Vi, alltså sådana som du och jag, har ett slags ansvar att visa på ”mångfalden” i det borgerliga lägret för att undvika tråkigheter 2010.

Jag skulle gärna höra vad du har och säga i denna fråga någon gång mer systematiskt eftersom du så tydligt representerar en libertariansk borgerlig ståndpunkt. Jag kommer att recensera en ny bok i ämnet som rönt viss uppmärksamhet i USA inom två veckor som du gärna får reagera på om du vill och orkar och har tid. Inte med nödvändighet med tuff kritik, utan konstruktiva förslag på hur denna debatt kan få rum även i ett debattklimat som är snävt som det svenska.

MVH

PG

Fredrik Westerlund sa...

I det håller jag fulständigt med dig. I den svenska debatten, oavsett om den handlar om fördelningspolitik eller sex, formuleras alla problem ur ett vänsterperspektiv och alla invändningar kommer till en från vänster. Från den vinkeln ser högern platt ut och vi går miste om mycket av den bredd som faktiskt finns inom högern har att ge.

Ser fram emot fortsatta diskussioner.

Anonym sa...

Jag ser fram emot att se eller höra den utlovade debatten och jag hoppas att den varken blir pajkastig eller snuttifierad. Den kan nog bli jätteintressant om ytan på Peter Greens ståndpunkt blir rejält skrapad.

/a (lika anonym som vanligt)