2007-01-10

Lustiga linjen mot T-Centralen

Det är lite lustigt att se hur förändringarna i SL:s taxesystem beskrivs i media. Det finns nämligen en standard som alltid används och den går ut på att en tar längsta möjliga resa och betalar den på sämsta möjliga sätt, för att sedan, som DN och många andra, formulera en rubrik som Dyraste SL-resan kostar 80 kronor. En del tar metoden ett steg längre genom att låta en barnfamilj göra den där dyrast möjliga resan tur och retur varje dag, för att därefter kunna konstatera att den nya taxan kommer att kosta den stackars barnfamiljen 186.880 kronor per år.

(Tips till belackarna: Lägg in i era exempel att de enkelbiljetter som lösts tappas bort och att hela barnfamiljen åker fast och får böta, på båda resorna, alla dagar, så kommer era siffror att bli än mer skrämmande. Tips till barnfamiljen: Köp månadskort, ni tjänar in det direkt och det är precis det som är tanken.)

Med samma kreativitet kan en landa i att den lägsta taxan för den kortaste resan, tur och retur, upprepad varje dag i ett helt år, är 5,90 kronor per resa. Låt sedan fantasifostret göra ytterligare några resor per dag och du är nere under femman per tur. Försök att resa billigare om du kan! Faktum är att SL:s månadskort är det billigaste i landet, Gotland undantaget.

Att premiera förköpsresenärer och andra som inte betalar kontant är både rimligt och sunt. Detsamma gäller den slopade enhetstaxan. Tillsammans kan de båda förändringarna nämligen minimera den arbetsmiljöfara all kontanthantering innebär samtidigt som det ger SL ekonomi att förbättra kvalitén i trafiken.

Det är mycket lustigt att se
protesterna mot det nya systemet. De som protesterar är nämligen planka.nu, det vill säga en sammanslutning av människor som varken betalar de gamla eller kommer att betala de nya priserna, det vill säga de som låter oss andra betala deras resor både med våra månadskort och med vår skatt, alltså de som utgör en viktig anledning till att det billiga SL-kortet inte är ännu billigare.

Plankarna vill inte att kollektivtrafiken ska kosta något, men något kostar det alltid och någon måste betala det - och det är ju alltid lättare att låta någon annan betala åt en.

Jag älskar kollektivtrafik och tänker ofta på hur den skulle kunna göras bättre, billigare och på andra sätt mer förmånlig för den som utnyttjar den, men att kräva att mer personal kör finare tåg på tätare turer med bättre tillgänglighet i en säker miljö, samtidigt som en förväntar sig att någon annan ska betala det åt en, är inte seriöst för 186.880 kronor. Eller ens fem öre.

EDIT: Se även Högerkonspiration: What’s not to like about SL?

Andra bloggar om:
, , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju lätt att skratta åt chock-exemplen som vissa journalister räknar fram, men jag måste fråga:

Du skriver att det är "rimligt och sunt" att slopa enhetstaxan. Betyder det att du tycker att själva idén med zonindelning är rimlig och sund? Varför är det i så fall rimligt och sunt att den som bor i Rinkeby eller Skärholmen ska betala 50 procent mer än den som bor i Rissne eller Fruängen för att ta sig till T-Centralen?

Fredrik Westerlund sa...

Nja, zonindelning innebär ju alltid ett visst mått av godtycke eftersom gränsen dras någonstans. Som när det förr i tiden var dyrare att åka från Bergshamra till Universitetet, än från Universitetet till T-Centralen.

Nu blir hela t-banan en zon och det känns klokt, men som sagt, zoner är besvärliga. Likväl tycker jag att det är rimligt att längre resor kostar mer än kortare resor.

Anonym sa...

Jag har aldrig hört planka.nu prata om annat än avgiftsfri skattefinansierad kollektivtrafik. Och, ja det skulle vara framförallt höginkomsttagare som betalade en eventuell nolltaxa, precis som låginkomsttagarna betalar sänkningen av förmögenhetsskatten nu. Det är antingen omfördelning uppåt eller neråt.

SLs styrelse har aldrig själva sagt att de höjt priser p.g.a. plankning, dessutom har de aldrig lyckats belägga siffror dom slänger sig ed (i.e. 200 miljoner) Däremot har kontroll- och biljettapparaten svällt upp till en halv miljard om året och borgarnas lösning lär ju vara hårdaretagism. Det är pengar som skulle tjänas in på nolltaxa!

Fredrik Westerlund sa...

Nej, det är sant att SL aldrig sagt att de höjt priserna på grund av plankning. Det är också sant att priset skulle kunna sänkas med samma mängd brukare, men med fler betalare som delade bördan.

Ett sätt att uppnå det är att alla som begagnar kollektivtrafiken betalar de taxor som fastställts.

Ett annat sätt att uppnå det är att införa nolltaxa och betala hela kollektivtrafiken med skattemedel.

Det kokar så klart ner till den gamla hederliga skiljelinjen mellan kollektiv finansiering och egenavgifter.

Jag är faktiskt ganska förtjust i idén om nolltaxa. Inga spärrar, ingen kontanthantering, ingen kontrollapparat, inga köer. I till exempel Seattle är innerstaden avgiftsfri och det fungerar onekligen väldigt smidigt när alla kan gå av och på utan kontroll.

Av de saker skattemedel används till, tycker jag att kollektivtrafiken är en av de allra bästa. Däremot tycker jag inte att skatterna ska bli högre, tvärtom, men jag skulle inte ha någonting emot att omfördela existerande skattemedel, så att mer kom kollektivtrafiken till del.

Anonym sa...

Att längre resor är dyrare än kortare är inte ett dugg "naturligt" det är en del i samma ordning som garanterar att de som redan har får mer. De som redan har bor på trevliga adresser¨. De som redan har arbetar ofta centralt. De som redan har slipper alltså timslånga resor till arbetsplatser. De som redan har slipper betala dyrt för kollektivtrafiken. Ur omfördelningspolitisk synpunkt borde alla resor kosta lika mycket, basta. Jag tycker faktiskt du är lite otäck nu, Freddi. Jag vet var din brevlåda bor, och det är fan inte i Norsborg.

Nedan en länk till min lilla verklighet. Som ändå är bra mycket mer lätthanterlig än om jag bodde i Farsta och jobbade Hagsätra.

http://kallocain.blogg.se/100107145820_fattigfatiguefatigue.html

Anonym sa...

http://kallocain.blogg.se/100107145820_fattigfatiguefatigue.html

Anonym sa...

Äh, den kommer ju inte med. här är slutet.

tigue.html

Fredrik Westerlund sa...

Jag har bott i Bergshamra, Bagarmossen, Bergshamra igen, Fisksätra och nu bor jag på Gärdet. Månadskortet kostar lika mycket från alla dessa adresser och det är ett sätt att omfördela från de som reser kort till de som reser långt.

Avgifterna i kollektivtrafiken är dessutom till hälften subventionerade med skattemedel och det är ett sätt att omfördela från de med hög inkomst till de med låg inkomst.

När studeranderabatten införs (varför ville inte vänstern ha den?) kommer ytterligare en omfördelning, från de som arbetar till de som studerar.

Om ens primära mål är omfördelning borde hela kollektivtrafiken vara skattefinansierad. Det kan jag som sagt, beroende på var pengarna tas ifrån, ställa upp på.

Anonym sa...

Min poäng är att alla inte har råd med månadskort. Vad det är för rättvist med studentrabatt begriper inte jag heller.

Fredrik Westerlund sa...

Det kan väl då kännas som (en klen) tröst att hela tunnelbanan och lite till blir en enda zon, så att en inte behöver bo absolut centralt för att omfattas av de billigaste resorna.

redundans sa...

Att ha råd, är ett tämligen dåligt argument för att varufiera tjänster och inhägna allmäningar (commons). Alla har råd att betala 100 kr i månaden för luft enligt socialbridagsnormen. Men det ligger ändå rätt långt bort att börja ta betalt för luft. Detta trots att det läggs ner stora offentliga medel på just att rena luft. Det är inte gratis med ren luft. Men avgiftsfritt!

Det handlar närmast om ett sätt att se på värden. Gemensamma värden som är svåra att kvantifiera. Om luften blev för dyr, skulle du sluta andas? Om tunnelbanan blev för dyr, skulle du sluta åka? Nej du skulle bara sluta betala.

Hälften av månadskortet är INTE subventionerat då kontantpriset har höjts. Denna gräns har förskjutits. En småsak, men rätt skall ju vara rätt.

Det är intressant vilka kostnader man väljer att argumentera runt. Du väljer t.ex. inkomstbortfallet som plankningen står för. Men inte inkomstbortfallet som höga avgifter, kontrollsystem eller biljettsystem står för. Detta ger såklart ditt inlägg en politiskt propagandistisk vinkling.

Att du sedan aktivt väljer att inte ta reda på vad Planka.nu arbetar med gör att du framstår som småyy obildad.