2007-01-17

Lite svider det säkert

Förhoppningvis är de flesta bara glada, men lite svider det säkert i den som vid tiden för valet gapade sig hes över vilka fruktansvärda beslut vi kunde vänta oss med en kristdemokrat, Göran Hägglund, som vår nye socialminister. I går var det dags för hans första interpellationsdebatt och han gav följande besked:

- Kvinnor från andra länder ska kunna genomgå abort i Sverige och då få samma omvårdnad, stöd och eftervård som svenska kvinnor. (Under det röd-gröna styret var det bara svenska medborgare och i Sverige bosatta som tilläts genomgå abort.)

- Beslutet om en abort måste vara kvinnans eget.

- Alliansen hyser inga planer på inskräninkningar i den svenska abortlagens rätt till fri abort till den 18:e graviditetsveckan.

Jag slår vad om att det inte var det min käre vän Victor förutsåg när han den 8 oktober skrev att

det finns dock vissa mer säkra förutsägelser, eftersom göran hägglund är socialminister. jag tackar härmed alla som röstade på (fp), (m) och (c) för att vi nu får in ett gäng härligt mörklila kärnfamiljskramande och rättighetshatande politiska tjänstemän i regeringskansliet

Men jag slår också vad om att han är lättad (och fortsatt misstänksam, precis som jag också är och som jag hoppas att alla medborgare alltid är när det gäller rikets styre).

Andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

Victor sa...

jo lite förvånad är jag. men rätt ska vara rätt:

"- Kvinnor från andra länder ska kunna genomgå abort i Sverige och då få samma omvårdnad, stöd och eftervård som svenska kvinnor. (Under det röd-gröna styret var det bara svenska medborgare och i Sverige bosatta som tilläts genomgå abort.)"

utredningen och underlagen är rödgröna. det han liksom bara bli val först. från början kommer det här från rfsu, som drev frågan i valrörelsen 2002 för första gången. konsensus har alltid funnits, det har mest varit en rätt lång process (det tog ett år att anställa utredaren).

dessutom fanns bra (v)-röster (mfl) som ville subventionera tjänsten, men det säger mr hägglund nej till. så jag är egentligen varken stolt eller nöjd.

Fredrik Westerlund sa...

Sant och sant och sant, men lite lättad är du väl allt?

Victor sa...

mja. fall framåt. det stod ju klart redan innan valet att det skulle bli lag, det handlade mest om formen. hade det blivit annorlunda hade jag blivit chockad. men ok, jag är lättad över att lagen finns. med en smart regering skulle det finnas subventioner så att det gick att nyttja lagen också. men nej just det, vi ska ha lägre skatt. (jag är lättad och bitter.)

Anonym sa...

Jag kan inte se någon direkt anledning till varför man skulle subventionera tjänsten. Och hur det skulle gå till i praktiken.

Annars är det väl inte särskilt förvånande. Endast för att ansvarig minister anser något så betyder det inte att det leder till lagstiftning i den riktningen. Om Hägglund hade försökt inskränka aborträtten så skulle han ha fått övertyga de liberaler som rent hypotetiskt befolkar riksdag och regering. Det gäller samma sak där som med alla grejer man trodde Stegö Chilò skulle genomföra, ministern har ingen oinskränkt makt.

Fredrik Westerlund sa...

de liberaler som rent hypotetiskt befolkar riksdag och regering är ett tämligen träffande uttryck ^_^