2008-10-30

Smart, Timbuktu, men inte intelligent

Timbuktu gör reklam för megajackpott

Ledarredaktionerna på UNT och SvD festar gott på popartistens Timbuktu och hans slentrian-vänster-åsikter kontra hans inte-läst-tidningen-kunskaper och hans leva-som-man-inte-lär-leverne. Och visst är det roligt.

Timbuktu har nämligen ett och annat att säga om alliansen:

"Timbuktu är arg. På alliansen. Han förklarar att 'Malmö är en fruktansvärt våldsam stad. Den 'nya' svenska modellen är en hård marknadsekonomi i stil med USA, och Malmö ligger längst fram i den utvecklingen, tyvärr'. Därför ska han 'göra allt (han) kan' för att avsätta alliansen."

Problem nummer 1: Den "fruktansvärt våldsamma staden" Malmö styrs inte av alliansen, utan av socialdemokraterna, som med undantag för två korta mandatperioder haft makten i Malmö sedan allmänna val infördes i Sverige.

Problem nummer 2: Bilden ovan, som kommer från sajten
Ahabingo, visar en strålande glad Timbuktu i full färd med att njuta alla de goda frukter "den hårda marknadsekonomin" erbjuder honom.

Timbuktu är naturligtvis inte ensam om att forma sina åsikter utifrån slentrian och själv leva näst intill tvärt emot den egna predikan om hur andra bör leva. Det gör säkert jag också ibland, men det finns de som är värre: Al Gore, som fick fredspriset för sitt arbete med klimatfrågan, bor i ett gigantiskt och synnerligen välutrustat hus vars miljöpåverkan är katastrofal - eller åtminstone långt mycket värre än det faktiskt riktigt energisnåla bygga George W Bush kallar sitt hem.

Många är pigga på att diktera villkoren för andras liv, men själva skulle de aldrig drömma om att göra samma anpassningar i den egna vardagen. Den som försvarar en stor offentlig sektor ser inget samband till det egna skattefusket, den som vill begränsa flygandet bryr sig inte om den egna solresan och den som säger sig värna om proletärer i alla länder tycker sig kunna göra det genom att ropa "Go home!" till några nyanlända gästarbetare.

Mänskligt, kanhända, men på vilket sätt tar man mest ansvar: Genom att låta ens leverne tala eller genom att först tycka och sedan hyckla?

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Nisse sa...

Bingovinster krävs det emellertid ingen hård marknadsekonomi för att kunna kamma hem. De brukar ju tvärtom anses vara den enda legitima vägen att bli miljonär i sosseland.

Fredrik Westerlund sa...

Sant, så sant, men att marknadsföra spel är ju något som bara Svenska spel borde få syssla med, om jag förstått folkhälsan och finansministern rätt.

Per Hagwall sa...

http://www.skivkoll.se/2008/02/29/chords-blind-to-the-facts/

Fredrik Westerlund sa...

HAHA!

Anonym sa...

Ursäkta mig goe Freddi, men anser du att det vore bättre om Jason gick till soc istället? Eller om Dogge, som också uttryckt vänsteråsikter gjorde det istället för att arbeta med reklam för elgiganten?

Om nisse tror att vare sig Jason eller Dogge är rika är han rätt fel ute. STIM-pengar gör ingen fet, och jag skulle bli förvånad om Jason säljer mer än tio CD i veckan - TLK skulle jag bli förvånad om de säljer mer än tio i månaden.

Pengar för gig? Ja, det kommer in, men ska fördelas på en vansinnig massa personer/leverantörer/företag.

Jag är också så fräck att jag har ett arbete som jag tar betalt för, me being commie till trots. På vilket sätt ska du hoppa på mig nu?

Fredrik Westerlund sa...

Nej, det är väl som i Thank you for smoking att vi alla har räkningar att betala. Däremot kan jag fortfarande tycka att det är lite magstarkt att göra reklam för privatägda spelbolag om man nu är så bekymrad över "den hårda kapitalismen". Men vad vet jag, Timbuktu kanske inte ens gillar spelmonopolet?

Gud vad intressant! sa...

För att representera "extremvänstern" så anser jag att du har lyckats träffa Timbuktus galna hyckleri rätt bra.

Han är full av skitsnack.

Nicklas Eriksson:
Jag personligen tror inte att Timbuktu är en särskilt fattig kille. Och jo, det går emot allt han påstår sig stå för när han gör reklam för de största telefonbolagen och andra likasinnade banditer.

Det är som att jag skulle påstå mig vara för djurrätt och sedan springa runt i päls och käka en fet svenssonbiff framför Så ska det låta.

Anonym sa...

JA!! "Gud vad intressant!" sa det.

Anonym sa...

Meh! han måste ju slita ihop till sitt Kokain som Moderaterna tvingar han att ta!
Du glömde att han har delägarskap i det icke ekologiska eller rättvisemärkta klädmärket WE som han exponerar i alla videor och andra tillfällen som han får/tar.

Riktigt pinsam snubbe ! en tvättäkta salongsboujevik!!!!!!USCH!!

Anonym sa...

TJA NICLAS ERIXXON!! bara så du vet är gaget mer än ofta svart!