2007-04-04

Som man reglerar får man lida

Stockholms blodcentraler lider av akut blodbrist i påsk och uppmanar alla "att dra sitt strå till stacken". Det är snudd på provocerande givet de nya reglerna som sedan i december 2006 diskvalificerar alla män som haft sex med män, alla som haft sex mot betalning och alla som injicerat narkotika - samt alla som haft sex med någon som gjort sig skyldig till någon av de tre förseelserna ovan.

I sin jakt på riskbeteenden har Socialstyrelsen målat med den bredaste pensel de kunnat hitta och i min bekantskapskrets är det få om ens någon som får ge blod hur gärna de än skulle vilja. Att blod som används vid transfusion är osmittat är naturligtvis viktigt, men det uppnås knappast genom att förbjuda monogama homosexuella att lämna blod medan det är fritt fram för runtknullande hetron att göra det. Dessutom är det väl inte troligt att alla som faller för reglerna erkänner eller ens vet om att de gör det.

Att ge blod är ingen rättighet, men reglerna kring det är orättvisa, kontraproduktiva och inte enbart baserade på medicinska fakta. Dessutom leder de till en social stigmatisering. Att lämna blod anses nämligen lika upphöjt gott och fint som att bära ett rosa band för att visa sitt mostånd mot bröstcancer; att inte ge blod är helt enkelt fult och ont. Den som inte får ge blod finner det föga angenämt när blodbussen rullar upp vid arbetsplatsen och alla uppmanas ge blod, varpå de som inte gör det kan få frågor om varför.

Själv är jag inte den som är den, så jag säger "Nej tack, jag får inte ge blod eftersom jag väger under 50 kilo och ägnar mig åt oskyddat sex med böghoror som knullar för heroin", men det skapar en ganska tryckt stämning som ibland ligger kvar i flera dagar.

Andra bloggar om:
, ,

5 kommentarer:

Linnea sa...

Det är ju helt fantastiskt, jag är diskvalificerad! Förutom att jag inte får lämna blod för att jag inte har några ådror, typ.

Det är ju hysteriskt roligt hur många som blir diskade. Rimligtvis blir slutsatsen att ingen som haft sex med män får lämna blod. Det lämnar de icke-knarkande, icke sex-säljande lesbianerna, och då bara de lesbianer som bara har sex med lesbianer som bara har sex med lesbianer. Hurra!

Fredrik Westerlund sa...

De icke-knarkande, icke sex-säljande lesbianerna som bara har sex med icke-knarkande, icke sex-säljande lesbianer som bara har sex med icke-knarkande, icke sex-säljande lesbianer kan skatta sig lyckliga. De är en mycket priviligerad grupp som bär hela folkets blodgivningsansvar på sina axlar.

Grovt Initiativ sa...

related articles: http://www.theonion.com/content/news_briefs/area_man_has_sex_with_man

Anonym sa...

Det är troligt att reglerna baseras på statistiska risker. Klart att inte alla matchar den statistiska normen, men per definition gör de flesta det, statistiskt sett. Jag tror knappast blodcentralerna skulle göra något som minskar inflödet i onödan. För övrigt diskas runtknullande i alla kategorier - det finns en fråga om nya partners.

Anonym sa...

till robert:
reglerna om runtknullande kommer man förbi genom att hålla lite på sig i tre månader.

för övrigt:
vad jag undrar över är analsexpraktiserande heterosexuella, dem höjer minsann ingen ögonbrynen för trots att det är på det sättet HIV smittar lättast.