2006-08-29

Två sossar tappar greppet

I dagens Metro (pdf, Stockholmsupplagan, sidan 2) redogörs för vad som kommit att kallas för "Perssons ilskna dygn". Det handlar om att statsministern först läxat upp SVT:s utfrågare, sedan kommenterat den Sifo-undersökning som gav honom lågt betyg med "Det skiter jag i", för att avsluta med att ifrågasätta Konjunkturinsitutets kritik av regringens prognoser med "Vi får se vem som har rätt".

Den borgerliga ledarskribenten Maria Abrahamsson, PR-konsulten Paul Ronge och den socialdemokratiske statsvetaren Stig-Björn Ljunggren kommenterar händelserna utifrån tre frågor. På frågan om Persson är ur balans svarar Abrahamsson "ja" medan Ronge tycker att det handlar om att statsministern inte gör sitt bästa och Ljunggren tycker att Persson "är på hugget". På frågan om Persson har något att vinna på att snäsa ifrån är Abrahamsson och Ronge överens om att han bara förlorar på det, medan Ljunggren svarar "oh ja" och tycker att det är "väldigt starkt". På frågan om hur Persson skött sig i valrörelsen får han underkänt av både Abrahamsson och Ronge, medan Ljunggren säger "över förväntan".

Jag håller med Ronges analys om att Persson inte gör sitt bästa, något jag också varit inne på när jag skrev om att
Persson inte längre bryr sig. Däremot är jag förvånad över Ljunggrens hållning - när Persson helt och hållet struntar i allt vad hyfs, belägg och verklighet heter, tycks det mig tämligen världsfrånvänt att kommentera det i positiva ordalag. Bara i socialdemokraterna, folks, bara i socialdemokraterna. Och i Djurfarmen och 1984.

Statsministern känns inte engagerad. Han är dåligt påläst, ifrågasätter trovärdiga källor och beter sig grinigt. Frågan är om Persson inte bryr sig för att han är säker på att vinna eller för att han inte tycker att det gör så mycket om han förlorar. Jag har tidigare trott mer på det första, men efter "Perssons ilskna dygn" börjar jag mer och mer tro på det sista. Han vill helt enkelt inte längre vara statsminister och jag ser fram emot att lyfta det oket från hans axlar.

Andra bloggar om:
, , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ju liksom Fredrik, pingstvännen, Maud eller han med ögonbrynen som är alternativen, och ingen av dom gillar dig, lilla stjärtgosse.

Det är lustigt att just Maria Abrahamson får tycka att Göran Persson är ohyfsad. Och att hon just när hon tycker som du får vara med i din blogg utan bitska kommentarer.