2008-11-09

Liberati och Folkpartiet

Med tanke på att Liberati är nybildat och slutet är det alls inte konstigt att såväl nyfikenheten som misstänksamheten inför Liberati är stor. Se bara hur annars såta vänner som Blogge och Louise halvt om halvt hamnar på kant med varandra, eller hur mina egna vänner Mattias, Anders och Maria bekymrar sig. Nåja, av så skarpa och luttrade hjärnor väntar jag mig inte annat än avvaktande skepticism i ett sådant tidigt skede, men jag kan ändå tycka att jag anar missförstånd och ett väl förhastat avfärdande.

Anders Wallner framställer till exempel Liberati som Folkpartiets förbund för liberaler, andra tror att Liberati är Folkpartiets förbund på internet, men riktigt så enkelt är det naturligtvis inte. Över hälften av oss i Liberati är inte medlemmar i Folkpartiet och de flesta i den dryga halvan har inga som helst planer på att någonsin bli det. Några av de tongivande namnen (Bard, Lindberg) är förvisso folkpartister, men många andra - minst lika tunga - är det inte. Det som förenar oss är att vi vill påverka den liberala kompassen i svensk politik och att vi tror på att vi kan åstadkomma det genom att arbeta utanför partipolitiken, på andra sätt än vad partierna gör. Sedan ska det erkännas att många av oss har ett gott öga till vad Folkpartiet
skulle kunna vara, men jag vågar också säga att inte en enda av oss är nöjda med vad Folkpartiet just nu är. Jag gissar dessutom att många i Folkpartiet känner likadant för Liberati och det är gott så.

Egentligen tycker jag att det är en mindre intressant diskussion. Liberati är inte ett parti, inte ens en del av ett parti, och mitt engagemang i Liberati är inte partipolitiskt. Att mina vänner utanför Liberati ställer sig både frågande och skeptiska till vad Liberati är, vad Liberati ska göra och hur Liberati fungerar tycker jag ändå är lika hälsosamt som välkommet. Jag ser fram emot att bjuda in er till våra öppna arrangemang och jag tror att ni kommer att uppskatta det. Jag är nämligen säker på att Mattias, Anders och Maria kommer att tycka att världen blivit lite bättre och lite roligare när Liberati tagit plats i den.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

15 kommentarer:

Unknown sa...

"Liberati ligger med Folkpartiet, men de har inte gift sig". Jag tror den meningen sammanfattar läget rätt bra. Annars är din text mitt i prick, Fredrik! Majoriteten av liberatisterna har ju valt att stå utanför Fp. Bra så. Till och med Fp verkar tycka att det är både hälsosamt och intressant (inte minst för dem, hur kan Liberati fånga upp alla dessa människor som Fp aldrig skulle kunna intressera?). Det vågade, det udda, det nytänkande, är ju att VÅGA länka sig mot ETT parti just för att påverkandet av just det partiet blir så mycket effektivare än att skapa ännu ett pladdrande allmänliberalt nätverk som inte åstadkommer någonting i praktiken, för att ingen tvingas lyssna. Fp måste ju lyssna. Nätverk förresten, vad jag är trött på det ordet, Liberati är ju en organism! Och en till stora delar sluten sådan, just för att undvika att bli ännu ett av dessa ambitiösa nya politiska projekt som havererar p g a det naiva frisläppandet av anstormande rättshaverister. Liberati är helt enkelt INTE Ny Demokrati, det är ens något nytt piratparti. Liberati är bara rätt om sin egen överlevnad, alltså håller det rättshaveristerna på betryggande avstånd.

Anonym sa...

Ja, the drama...

Men jag är inte på kant med Blogge och har ingen avsikt att vara det. Just sayin'.

Fredrik Westerlund sa...

Ja, det förstår jag. Skojade mest bara om det. Jag är rätt övertygad om att de mina fortfarande gillar mig också :)

En vanlig $vensson sa...

Folkpartiet gör det med vem som helst, men Liberati tänker bara göra det med folkpartiet, när och om ni kommer till, även om celibat är en vanlig option. Ingen fråga om vem som är bitchen i det förhållandet ;-)

Nåväl, det är ju inte mitt stora bekymmer, folkpartiet kan väl bara bli liberalare. Och vill ni freda er organisatoriskt mot kufar och meningsmotståndare är det väl bara bra (Hmm, vill jag veta vilken kategori jag hamnar i?)

Men jag skulle gärna se någon form av stringent bemötande i sak. Särskilt rörande den första punkten, att stat vs marknad spelat ut sin roll, men att offentligt vs privat är en otroligt viktig POLITISK fråga. Hur underbygger ni det?

Och när ni nu hade chansen att bre ut er som ett fristående nätverk, kunde ni inte unnat er att vara öppet kritiska mot fp i någon fråga, istället för att som mest mumla lite om "mer kunskap" i sexköpsfrågan?

Sedan hade ju det riktigt utmanande varit att med en öppen prövning försöka leda i bevis att fp är det liberala hoppet (jag utesluter inte att det är så, konkurrensen är ju inte mördande) istället för att bara påstå det.

Fredrik Westerlund sa...

Mattias,

Du är något så unikt som kuf, meningsmotståndare och vän, så du behöver inte placera dig i ett fack.

Jag är inte alls säker på att Liberati bara kommer att göra det med Folkpartiet.

Såväl bemötande i sak som skarpare kritik mot fp ber jag att få återkomma till senare.

Anonym sa...

Vad är liberalt med Liberati?

Hitills verkar det mest som att ni är intresserade av att jaga fildelare samtidigt som ni ger en läpparnas bekännelse till integritetsfrågor. 'Pragmatisk' liberalism är inte liberalism. Ni låter som alliansens politiker.

Fredrik Westerlund sa...

Jesper,

Om du tror att Liberati mest är intresserad av att jaga fildelare har du nog valt en ganska enögd syn på Liberati. Faktum är att vi knappt gåt ut med någonting förutom fempunktsprogrammet ännu, så jag tycker att det är förhastat att dra några slutsater om vad Liberati kommer att göra framöver.

Anonym sa...

Freddi,

det stämmer nog rätt bra; min syn på på Liberati är tämligen onyanserad.

Eftersom informationen är så knapphändig att jag har gått på det lilla som finns, tex fempunktsprogrammet i Expressen och Alexanders mailväxling med Mikael Nilsson.

Fredrik Westerlund sa...

Jesper,

Fair enough. Jag kan ju inte gärna förvänta mig att du ska bilda dig en uppfattning baserad på annat än den information du har. Vi får säkert anledning att fortsätta diskussionen när Liberati hunnit lite längre i sitt arbete.

Anonym sa...

Bara en snabb fråga; du skriver att du "ser fram emot att bjuda in er till våra öppna arrangemang och jag tror att ni kommer att uppskatta det."

Hur går det ihop med att herr Bard gjorde det väldigt klart och tydligt att om man var piratpartist så var man inte välkommen? Vad gäller?

Och hur mycket av det herr Bard skrev i sina mail till Mikael stämmer för er alla? T.ex. hans påstående om att "ni" är positiva till IPRED? Gäller det för hela Liberati, eller menade han bara han och Camilla?

Fredrik Westerlund sa...

wysiwyg,

Det är skillnad på Liberatis kärntrupp och de arrangemang Liberatis kärntrupp står bakom. Till en pubkväll, hearing eller debatt kommer ju långt många fler (och andra) än de som är med i Liberati.

När det gäller Ipred är jag själv inte så intresserad att jag hunnit vara med i några diskussioner kring det i Liberati och jag kan därför inte svara på några frågor om det ännu. Jag har helt enkelt inte koll på läget där.

Anonym sa...

Oh, jag kan sammanfatta det åt dig om du vill. Upphovsrättslobbyisterna (viktigt att inte blanda ihop det med faktiska kreatörer eller skivbolag, utan IFPI och co själva) kommer få carte blanche att utpressa svenska medborgare på fantasi-summor, som de gjort i andra länder.

Kan vara värt att notera att de inte direkt är kända för att bekymra sig om småsaker som om man faktiskt fildelat eller ej. Mina favoriter måste vara när de försöker stämma hemlösa personer, eller döda personer.

Men av någon anledning verkar det värre att de stämde en 12-åring på vad som motsvarar mer eller mindre en livstids inkomst för att hon hade piratkopierat ett album.

Men ta och läs herr Falkvinges poster i ämnet. Och lämna sedan Liberati då du inte längre kommer vara välkommen där.

Det är skamligt att ens fundera på IPRED i positiva termer, särskilt om man påstår sig vara ens lite granna liberal.

Förlåt att jag låter upprörd, men jag blir så förbannad när jag tänker på de här galenskaperna.

Fredrik Westerlund sa...

För all del, du får vara hur uppröd du vill, men blandar du inte ihop Alexander Bard och Liberati? Liberati har aldrig diskuterat Ipred, än mindre gått ut med någon enig linje i frågan.

Anonym sa...

Vilket var skälet till varför jag undrade om Bard talade för hela Liberati när han påstod att "vi är för IPRED". I grund och botten; hur kommer du ställa dig till det?

Fredrik Westerlund sa...

Bard är för Ipred, Liberati har varken prioriterat, diskuterat eller hittat en linje i frågan.

Själv har jag som sagt hittills inte intresserat mig för Ipred, än mindra satt mig in i frågan, så jag har inget ställningstagande att redovisa ännu.