2007-08-08

Rekord i rolig representativitet

Envoys asså liksom vettu va (sic!) är ett (miss)nöjeskårparti vid Stockholms universitet. När partiet i 2006 års kårval gick till val med paradfrågor som "snyggare tentavakter", röstade 82 stycken av de cirka 39.000 studenterna på Envoys. Det motsvarar cirka 2 promille av medlemmarna, men tack vare att de allra flesta av de tvångsanslutna medlemmarna inte röstar, räckte det till 3,3 procent av rösterna, ett mandat i kårfullmäktige och ett viceordförandeskap för Bebben Tegelaar. Nu har denna Tegelaar lyckats få rum på DN Debatt och det som representant för "studenterna".

Rekordet i sammanfattning, som det kommer att tryckas i Guinness:

Rekord i rolig representativitet förtjänat genom att, som representant för ett studentkårsparti med med ett stöd på 2 promille av de tvångsanslutna medlemmarna, ha publicerats på en rikstäckande tidnings debattsida som representativ för nämnda grupp - och det utan att vara den största tomten i sammanhanget!

En annan av artikelns tre undertecknare var nämligen Petter "att få kostnadsfri högre utbildning, studiebidrag samt ett förmånligt lån är att leva i misär, så allt borde vara gratis för alla och om ni inte står på min sida i min furiösa klasskamp kommer jag att kasta sten genom alla era skyltfönster" Nilsson.

Grattis, Bebben Tegelaar! Jag är ärligt talat imponerad, men jag börjar också förstå varför så få röstar i kårvalen och varför det är så många som vill avskaffa kårobligatoriet.

Intressant?
Även: Neo blog
Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

redundans sa...

Så, ditt intelektuella bidrag till debatten är att kopiera exakt vad 5 andra liberala bloggare redan avslöjat?

Vad hände med att diskutera sakfrågan? Eller är det för mycket begärt ifrån den sinnaslöa extremmitten idag?

Freddi W sa...

Jag försökte snarare vara rolig än prestera ett intellektuellt bidrag.

PL. sa...

Vad jag minns är Bebben en ivrig anhängare av att avskaffa kårobligatoriet eftersom det skulle konkurrensutsätta studentkåren/erna till alla studenters fördel.
Det är lätt att dra förhastade slutsatser, du vet.