2007-08-08

Rekord i rolig representativitet

Envoys asså liksom vettu va (sic!) är ett (miss)nöjeskårparti vid Stockholms universitet. När partiet i 2006 års kårval gick till val med paradfrågor som "snyggare tentavakter", röstade 82 stycken av de cirka 39.000 studenterna på Envoys. Det motsvarar cirka 2 promille av medlemmarna, men tack vare att de allra flesta av de tvångsanslutna medlemmarna inte röstar, räckte det till 3,3 procent av rösterna, ett mandat i kårfullmäktige och ett viceordförandeskap för Bebben Tegelaar. Nu har denna Tegelaar lyckats få rum på DN Debatt och det som representant för "studenterna".

Rekordet i sammanfattning, som det kommer att tryckas i Guinness:

Rekord i rolig representativitet förtjänat genom att, som representant för ett studentkårsparti med med ett stöd på 2 promille av de tvångsanslutna medlemmarna, ha publicerats på en rikstäckande tidnings debattsida som representativ för nämnda grupp - och det utan att vara den största tomten i sammanhanget!

En annan av artikelns tre undertecknare var nämligen Petter "att få kostnadsfri högre utbildning, studiebidrag samt ett förmånligt lån är att leva i misär, så allt borde vara gratis för alla och om ni inte står på min sida i min furiösa klasskamp kommer jag att kasta sten genom alla era skyltfönster" Nilsson.

Grattis, Bebben Tegelaar! Jag är ärligt talat imponerad, men jag börjar också förstå varför så få röstar i kårvalen och varför det är så många som vill avskaffa kårobligatoriet.

Intressant?
Även: Neo blog
Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

redundans sa...

Så, ditt intelektuella bidrag till debatten är att kopiera exakt vad 5 andra liberala bloggare redan avslöjat?

Vad hände med att diskutera sakfrågan? Eller är det för mycket begärt ifrån den sinnaslöa extremmitten idag?

Fredrik Westerlund sa...

Jag försökte snarare vara rolig än prestera ett intellektuellt bidrag.

Anonym sa...

Vad jag minns är Bebben en ivrig anhängare av att avskaffa kårobligatoriet eftersom det skulle konkurrensutsätta studentkåren/erna till alla studenters fördel.
Det är lätt att dra förhastade slutsatser, du vet.