2006-11-11

Opassande löpsedelsreklam

Jag har inga större förväntningar på kvällstidningarna och det är sällan jag höjer på ögonbrynen när jag går förbi deras löpsedlar, men igår var verkligen något alldeles extra.

Aftonbladet
Längst upp en puff för en artikel om en tv-stjärna som säger "Bulimin var min hemlighet" och under det finns själva löpsedelstexten: I dag börjar det säljas - KILONA RASAR med Apotekets nya SUPERPILLER.

Expressen
RASA I VIKT - nya superpillret på APOTEKET I DAG får sällskap av en bild på en förpackning Acomplia och ett fotografi på en kvinna som citeras säga "Det här här borde alla prova".

Jag vet inte riktigt var jag ska börja.

1. Det låter som ren marknadsföring. Produkten presenteras med en tagline (superpillret), försäljningsstället annonseras, fantastiska effekter utlovas och ett vittne intygar att det stämmer.

2. Hur resonerade redaktionen på Aftonbladet när de delade löpsedeln i två delar med ätstörningar i den ena och bantningspiller i den andra?

3. Förstår någon på Expressens redaktion att repliken "Det här borde alla prova" är direkt vidrigt korkad? Borde ätstörda prova det? Barn? Underviktiga? Någon som bara är lite missnöjd med dig själv och hellre tar ett mirakelpiller istället för att jobba med självbilden? Någon som hellre äter medicin än tänker på sin kost och rör på sig? Nej, Expressen, alla borde inte prova det.

4. Det finns inga superpiller. I allra bästa fall är Acomplia något som tillsammans med en i övrigt sund livsstil kan hjälpa några för vilka andra metoder inte räcker till.

5. Att rasa i vikt är knappast nyttigt för någon.


Jag har mailat några frågor till de ansvariga utgivarna Anders Gerdin och Otto Sjöberg. Får jag svar klipper jag in dem i en ny post.

EDIT: Jinge har en fin bild på de båda löpsedlarna.


AB: Superpillret är här
Exp: Superpillret på apoteket idag

Andra bloggar om: , , , , , , ,

3 kommentarer:

Lisa sa...

Du rockar. Kan inte hitta på något smart att tillägga.

Anders Wallner sa...

Min kärlek bara växer (, Björn?)

Fredrik Westerlund sa...

lisa: Tack!

anders: Ha ha, ja! Autencitet är ingenting du får räkna med i den där artikeln; jag må ha ett fingerat namn, men andra är ju semifingerade personer. Det är briljant.