2006-11-10

Vad kostar Viktor? Och Rolf?

Här var det upprört. Här, här och här också. Varför? För att en del av de Viktor & Rolf-plagg som H&M sålt sedan igår nu säljs vidare på Blocket och Tradera. "Till överpriser! Bojkotta! Så himla fult! Girigt!"

Kläder du själv inte vill ha ska återlämnas till H&M, heter det, så att de kan säljas till någon annan istället, ty gud förbjude att någon sådan där otäck privatperson skulle tjäna en slant på ett plagg genom att sälja det för mer än vad det köptes för. Jag antar att det även borde gälla sådant som bostäder, veteranbilar, samlarbilder, gamla mynt, konst, möbler, serietidningar och allting annat som någon gång kan komma att säljas för mer än vad de kostade tidigare.

Men oroa er inte, upprörda själar! Om de som försöker sälja sina kläder sätter för höga priser kommer ingen att vilja köpa dem, så en bojkott är alls inte nödvändig. Om en vara bjuds ut till ett pris till vilket ingen efterfrågar den, kommer den inte att säljas. Skönt, va?

Om jag är beredd att betala "ett överpris" för Viktor & Rolf (eller deras kläder), varför ska jag då inte tillåtas göra det? Det är mina pengar jag i så fall använder och det är mitt (och bara mitt) val om jag vill spendera dem på kläder som hade varit billigare om jag köpt dem direkt från H&M.

Dessutom är det inget överpris. Det är skillnaden mellan det lilla utbudet och den höga efterfrågan samt en premie för den tid säljaren stod i kö, den trängsel denne stod ut med och alla andra besvär som betalats med tid, svett och andra medel. Det är det som säljaren villigt betalar för när plagget köps i andra hand.

Om ni inte gillar det, gillar ni inte marknadsekonomi och då borde ni heller inte tråna efter Viktor & Rolf.

Andra bloggar om: Andra bloggar om: , , , , , , , ,

13 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen någon som kan tänka klart istället för att bli upprörd på den stackars privata säljaren som inte tjänar miljarder på sin investering. Vad är folk upprörda över egentligen? Att de inte har råd/inte anser det vara värt att betala mer än vad de skulle ha betalat på H&M?
Det skulle ju ha kunnat ta ledigt från jobbet och köat själva...

Anonym sa...

Jag tycker att bloggnamnet dylesbisk är så djävla bra! Fan att jag inte kom på det först, kanske skulle varit lesbisk då förstås...

Fredrik Westerlund sa...

Tack tack! I ärlighetens namn kom jag inte på det själv - eller, att använda det som bloggnamn var min egen idé, men ordet har jag stulit av en bekant.

Anonym sa...

Jag har ingen aning om vilka de där Viktor & Rolf egentligen är, men varje gång jag hör dem nämnas så tänker jag på Lorry-figurerna (?) Topsy & Wolf.

Annars, alldeles utmärkt inlägg.

Fredrik Westerlund sa...

Åh, Topsy & Wolf!

MiA sa...

Ett annat stort usch fy verkar vara att försöka sälja en biljett till Nobelmiddagen. Studenten som försökte resonerade enligt att biljetten inte fick överlåtas, men att ingenting stod om att inte gästplatsen skulle få det. Företagsamt tycker jag, speciellt att lägga upp på Tradera för 25000 spänn. Gästsamordnaren däremot snörpte på näsan - "så gör man bara inte".

Varför inte? Utbud hjärta efterfrågan också i Sverige!

Anonym sa...

Jag säger som uppviglaren Mocca: Bojkotta! Fast bojkotten ska förstås riktas mot själva varumärkeshysterin som skapar marknaden på Blocket och Tradera. Då bör man alltså inte, som Mocca gör, ingå i symbios med hysterin genom att göra en intervju när kollektionen släpps och bidra till ytterligare publicitet.

Om Mocca hade slutat bry sig från början skulle hen kanske slippa sura över priserna som hen själv har dragit upp.

Anonym sa...

Oj...jag märker att jag måste göra ett förtydligande på min blogg .och om det är okej, även här som ett bemötande på den anonyma kommentaren om intervju.

Jag var alltså INTE på H&M och gjorde en intervju utan ett par mil utanför stan, om något helt annat.

Till saken då ;)

SJälvklart är jag för företagsamhet. Men jag tycker att det är synd när själva tanken bakom att H&M sammarbetar med en designer faller -genom att folk roffar åt sig det dom får tag i och sen säljer det dyrt.

Sen handlar det ju också till viss del om att en del har råd att köpa upp tio plagg i butiken, medans andra kanske ser en chans att få ett "designer plagg" för en överkomlig summa.

Men egentligen skrattar jag nog mest åt hela hysterin. Det spelar ju egentligen ingen roll hur många designer H&M arbetar ihop med. Det är fortfarande bara H&M.

Anonym sa...

Själv är jag så jävla fetute att jag undrar vilka Yngve & Rolf är. Eller vad de nu hette. :)

Anonym sa...

Ah, då tolkade jag dig fel, Mocca. Men jag är inte anonym – jag är a.

Doris och Rita sa...

En av få postningar om kläder och just det blir länkat till. Inte riktigt vad jag hade räknat med. Speciellt genomtänkt för stunden var det inte heller. En av anledningarna var faktiskt att jag inte ville ha folk tiggandes efter det jag hade köpt.

Så upprörd är jag inte, och med på någon bojkott vill jag egentligen inte heller vara. Det är upp till var och en att avgöra vad som är rimligt att betala för ett H&M-plagg. Men liksom jag generellt ogillar människor som med våld tränger sig före i t.ex. (buss)köer ogillar jag de som tränger sig och ohämmat roffar åt sig i mängder av begränsade plagg, OM det nu stämde som rapporterades (och ser framför mig hur pinniga fjortisar faller som käglor för biffar med vassa armbågar).

Ett beteende som leder till att ren styrka och girighet ger galet upptrissade priser på tradera/ebay vill jag i alla fall ta avstånd ifrån. (En eller annan hundralapps vinst på försäljning är kanske kul för vissa, men inget jag skulle göra mig massa omak för.)

Fredrik Westerlund sa...

mocca: "själva tanken bakom att H&M sammarbetar med en designer", vad tror du att den är? Att göra designerplagg mer tillgängliga för en större grupp?

Jag tror inte att det är tanken. Möjligen ett medel för att nå målet - att stärka varumärket och tjäna pengar.

Anonym sa...

Som sagt.....det spelar ingen roll vilket namn H&M sätter framför sina plagg-de är och förbli ALLTID
H&M
*L*