2007-05-08

Gud gud gud lunch. Gud gud afternoon tea. Gud gud snabbdusch.

Den som förfasas över en liten bibel i en liten byrålåda på ett litet hotellrum, kan aldrig ha lyssnat på Radio Skellefteå. Här är en tablå.

På måndag är fem av nio program jättekristna. På tisdag fem av åtta och ett av dem är Georgs bibelmagasin. På onsdag är det lite blandat, men mest mellan kristendom och nykterhet. På torsdag är det mer än hälften tokreligion och resten country och dansband. Fredag ganska samma lika. Lördag total pingstkyrkedominans.

Söndag är så bra att jag återger dagen i dess helhet:

Söndag
08.00 Pingstkyrkan, Gäst i studion
11.00 Gudstjänst från Pingstkyrkan
19.00 Ring så beder vi, Direktsänt
21.00 Pingstkyrkan, Gäst i studion


I helvetet är alla kristna.

Andra bloggar om: , ,

7 kommentarer:

Lennart Regebro sa...

Gud sitter i sin himmel och tittar ner: Där är Kalle. Han är en ond människa jag ger honom cancer. Och där är Sven. Han är god. Nu ringer Kalles fru till Svens radioprogram, och säger "be för Kalle så han blir frisk". Sven ber för Kalle fast han inte känner honom ochint evet att han är en ond människa. Det gör Kalle korkad och ond-by-proxy. Jag skall nog ge honom cancer också.

Hur tänker man egentligen när man har ett radioprogram som heter "ring så beder vi"? Det undrar jag.

Fredrik Westerlund sa...

Jag måste erkänna att jag aldrig lyssnat på Ring så beder vi, men det är onekligen ett rätt lustigt namn på ett program.

Heliotropen sa...

Och så undrar folk varför man aldrig lyssnar på radio!

Lennart Regebro sa...

Detta sagt så var det hejdlöst roligt att sända närradio. Vi gjorde det från den kristna närradions jättefina studio på 80-talet. Den var jättefin och jättedyr och dom hade ingen aning om hur man skulle använda den alls. Alla inställningar var helt koko varje gång man kom. Skivspelarna skulle i teorin sätta igång när man drog upp regeln. Det fungerade bara ibland. Det hade vart så sedan studion blev klar nåt år tidigare, sa man. När väl vi var ensamma utan nån från kyrkan som övervakade oss hittade vi felet efter en halv minuts felsökning: Skivspelarna var inte jordade. Efter att ha skruvat i jordsladden i den för detta speciella ändamål ditsatta och helt välplacerade jordskruven fungerade det perfekt.

Sådär var hela studion, mest.

Är folk kristna för att dom är korkade, eller korkade för att dom är kristna, frågar man sig nyfiket.

Anonym sa...

Snälla, kan du inte spela in ett program av Ring så beder vi och dela ut det på bloggen? Jag skulle få skratta i en hel vecka och du skulle få en puss som tack.

Fredrik Westerlund sa...

Jag har inte tillgång till Radio Skellefteå nu, men i sommar kan jag säkert fixa ett avsnitt ^^

Elin J sa...

HOHO! Jag sande radio for RaSk en kvall i veckan i 2 ar (praktiserade dessutom ganska friskt dar, nan gang om aret pa dagtid) och jo, var sandning var precis innan pingstkyrkan tog over.