2006-10-22

Du gamla, du fria

Tänk er ett land som Nordkorea, Libyen eller Vitryssland. Tänk er en tv-kanal som regeringen har rätt att utse styrelseledamöter till. Tänk er att den tvångsfinansieras genom att alla som äger en tv-mottagare registreras och tvingas betala till tv-kanalen, även om de varken tittar på den eller någon annan tv-kanal. Tänk er att kontrollanter jagar de som inte betalar.

Vi skulle kalla det för "den statskontrollerade televisionen" när vi återgav dess rapporter. Själva skulle de kalla det något annat, till exempel "fri television", och det skulle vi fnissa åt.

Svt är en sådan tv-kanal och den fyller år. Vi firar därför 50 år med fri television, ty fri är den television som politiken tillåts att kontrollera och som alla tvingas betala till. Krig är fred, okunnighet är styrka, frihet är slaveri och allt det där. Jag antar att det är med samma logik som de teatrar som är helt beroende av bidrag kallas för "fria teatergrupper". Jag är inte så insatt i kulturpolitiken, det ska erkännas, faktum är att jag inte ens förstår begreppen.

Grattis på femtioårsdagen, Svt! Jag gillar dig för det mesta, om än jag ibland har invändningar mot hur du finansieras och en del satsningar som görs på dig. Att du kallar dig för "fri television", däremot, slutar aldrig att irritera mig.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hörru du, det retar faktiskt gallfeber på mig också. Märkligt att det inte debatteras mer, är ju ett öppet mål för kritikerna gentemot public service.

För att stjäla ett argument från journalisterna själva, om det är så bra och viktigt med statsstyrd television, varför har vi inte statstyrd dagspress? Eller vänta förresten...

Anonym sa...

Du säger ofta kloka saker. Men du har uppenbarligen missat hur SVT styrs och vilken reell påverkan politiker kan ha på det dagliga utbudet.

SVT är, i sin konstruktion, det tv-företag som står mest fritt från yttre påverkan. Ingen politiker och inget företag kan påverka vad som rapporteras i nyheterna eller vad som granskas i samhällsprogrammen.

Kan vi säga samma sak om de kommersiella kanalerna? Nja.

Det finns principiella problem med tv-avgiften. Det ställer jag upp på. Men jag har inte lyckats lista ut ett bättre system där SVTs oberoende kan maximeras på samma sätt.

Fredrik Westerlund sa...

En klok invändning. Tack för den.