2006-09-15

Min valhemlighet

Johan Norberg, Henrik Alexandersson och Dennis Josefsson är tre klart läsvärda liberaler som alla resonerat lite fram och tillbaka och efter viss tvekan landat på centerpartiet, något som får mig att tro att centern kan komma att göra ett bra val i år. De två första röstar på Fredrick Federley och den tredje på Annie Johansson.

Att Johanna Nylander skulle rösta på sig själv var tämligen väntat (det skulle jag också ha gjort om jag var hon). Svårare har jag haft att räkna ut hur mina egna syskon skulle göra. Syskonet som är kvar i gruvan i norr gissar jag röstar på sittande regering, men egentligen har jag ingen aning. Mitt andra syskon funderade och fördelade sina röster i de olika valen på piratpartiet, en socialdemokrat och ett inte avslöjat parti. Jag vet vilket...

Själv röstade jag som följer.

Riksdagen: Birgitta Ohlsson, (fp)
Det är skönt att Birgitta Ohlsson finns, ty hon gör det så lätt för mig. Med gott samvete och glatt hjärta kryssar jag en feminist som äter rätt och har styrka inom HBT- och internationella frågor. Vi delar ideologi och vid en genomgång av 50 sakfrågor är jag helt överens med henne om 49. Det räcker gott, inte minst med tanke på att hennes förebilder är Pippi Långstrump, Madonna och Bengt Westerberg.

Landstinget: Hemming Lindell, (fp)
Jag kan skrämmande lite om landstingspolitiken, men jag vill rösta liberalt även här och när jag hittade en gammal studiekamrat på listan slog jag till direkt. Han verkade vettig då, han är säkert vettig nu.

Kommunfullmäktige: Folkpartiet
Ingen personlig favorit bland kandidaterna.

Folkomröstning om trängselskatt: Ja
Visst finns det detaljer att invända mot, men trängselskatterna är fortfarande en alldeles utmärkt liberal idé och det känns självklart att rösta för.

Eftersom jag redan röstat ska jag ägna valdagen åt shopping och knullelektro, kanske mer shopping än knullelektro, men jag ska ändå dra mitt strå till stacken genom att dela ut ännu fler broschyrer om Birgitta Ohlsson. Sedan följer en spännande valvaka, som jag snart ska börja spekulera om.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: