2006-09-11

Lyssna på lobbyisterna

Ingen cigg i skolanTitta! Philip Morris skickade mig siffror över rökningen i de svenska skolorna. I Stockholm är det bara 60 % av skolbarnen som får cigaretter på raster och håltimmar; Stockholm är sämst. I Gävleborg får 98 % av eleverna röka; Gävleborg är bäst. Genomsnittet i riket är 80 %.

Och vad gör jag? Ifrågasätter källan, det vill säga en organisation som lever på att sälja cigaretter och därför vill föra fram rökning på skolorna som någonting positivt? Tänker jag mig att de kanske inte är opartiska, att det kanske inte är objektivt så att rökning är bra? Nej, jag litar på Philip Morris och publicerar bilden i min blogg.

Den dumheten är för övrigt en egenskap jag delar med Metro. Bilden ovan har jag gjort i Photoshop, bilden nedan är ett original från Metro den 8 september.

Utan mjölk på dagisMjölkfrämjandet är bönder förenade i en suspekt branschorganisation som infiltrerar förskolor och skolor i syfte att prångla ut den mjölk som de tjänar sitt levebröd på. Att ta deras som information som sanning är därför en uppvisning i dålig källkritik, särskilt när en använder den för att bestämma vad som är bäst och sämst.

Och, som avslutning, en politiskt inkorrekt bonusbild från en annan källa (och nu är det jag som gjort ännu en bild):

Utan mjölk på dagis
Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Fredrik Westerlund sa...

Ha ha ha! Jag rättar det...

Anonym sa...

Tidningen Forskning & framsteg tar i senaste numret upp samma ämne i en artikel [link url=http://fof.se/?id=06346]Den svenska mjölkpropagandan[/link] (finns också som podcast på iTunes)

Viva la Mojo!
/Jonas

Fredrik Westerlund sa...

"Den svenska mjölkpropagandan" som mp3 finns här också.