2006-03-07

Oscarsgalan schmoscarsgalan

Inför The 78th Annual Academy Awards (i dagligt tal Oscarsgalan) var det mycket prat om att det fanns förutsättningar för en gaygala utan dess like. Listan över vinnare hade kunnat vara Brokeback Mountain, Ang Lee, Philip Seymour Hoffman eller Heath Ledger, och Felicity Huffman. Så blev det inte riktigt, men två av de fyra största kategorierna gick till queerfilmer: Ang Lee för regi (Brokeback Mountain) och Philip Seymour Hoffman för bästa manliga huvudroll (Capote).

Själv har jag efter många trogna år slutat att sitta uppe en hel natt för att se galan i direktsändning. Jag är nämligen fortfarande sur på
The Academy of Motion Picture Arts and Sciences för att de inte ens no­mi­ne­ra­de Jim Carrey för hans roll i Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

Jag har till och med börjat tycka att hela spektaklet är så tråkigt - även om
Jon Stewart är väldigt rolig var det roligare på Billy Crystals tid - att jag inte ens bryr mig om att tippa utgången. Röstningen är ganska lätt att förutse och jag hade allt som oftast 90-95 % rätt när jag tippade alla kategorier. Jag är ändå lite imponerad av Ronny Larsson, som i en ar­ti­kelqx.se förutsåg alla skådespelarpriser samt regipriset medan han bara missade att gissa på att Crash överraskande skulle ta hem priset för bästa film. Larsson är dock inte särskilt snäll när han resonerar sig fram till vem som skulle komma att vinna priset för bästa manliga huvudroll:


Senare års vinnare består av Sean Penn (medelålders), Adrien Brody (ful), och Russell Crowe (plufsig) och i år ser det ut som om Philip Seymour Hoffman (medelålders, ful & plufsig) avgår med vinsten [...]

Jag vill ogärna sänka mig till Larssons ytlighet, men om jag tillåter mig att göra det har jag en invändning: Är inte Adrien Brody snygg, eller åt­minstone inte ful? Ja ja, jag bryr mig inte och jag tänker inte titta nästa år heller. Nu har jag nämligen ännu mer att vara sur över - nog för att vinnaren av priset för bästa animerade film, Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit, är helt okej eller till och med ganska bra, men att den segrade framför Hayayo Miyazakis Howl's Moving Castle och Tim Burtons Corpse Bride kan jag bara inte acceptera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Adrien Brody är fett snygg. Och har jättestor näsa.

Anonym sa...

TEH JEWS DID HIM11111122