2008-12-11

Klipp, klistra och tysta med (s)

Socialdemokraterna har en YouTube-kanal och det är ju modernt så det förslår. Det betyder dock inte per definition att de kommunicerar med sina intressenter på ett för sociala medier typiskt sätt.

Johan Ingerö uppmärksammar att Socialdemokraterna bättrat på Mona Sahlins prestationer i riksdagens frågestund om "jobbkrisen" - från den egna versionen av frågestunden har Socialdemokraterna helt enkelt klippt bort Reinfeldts välformulerade svar och hela hans slutreplik. Till och med Mona Sahlins barnsliga klagan till talmannen är bortklippt. Vad gör man inte för att framställa sin vilsna partiledare i bättre dager?

Nåja. Sociala medier har fördelen av konsumenternas granskning och omedelbara möjlighet till genmäle. Jag skickar därför in en kommentar i vilken jag påpekar att såväl Reinfeldts slutreplik som Sahlins barnsliga gnäll har klippts bort. Jag får finna mig i att min kommentar "is awaiting moderation" och börjar vänta. Och vänta. Och vänta.

När det gått ett dygn och jag fortfarande inte fått svar skriver jag ett meddelande till Socialdemokraterna och frågar om min kommentar modererats bort och i så fall varför. Jag väntar lite till och får så småningom ett svar. "Det måste skett något misstag" och jag ombeds posta min kommentar igen. Så jag gör det och börjar vänta. Och vänta. Och vänta. Till slut har "misstaget" korrigerats och min kommentar dyker upp.

De är möjligt, om än inte smart, att klippa och klistra och tysta opponenter i ens eget lilla hörn av Internet. Det är positivt, om än inte alltid lyckat, att "gräsrötter" ansluter sig till sociala medier. Dock gäller det att förstå och acceptera mekanismerna i ett nytt fenomen innan man försöker att använda det till sin fördel. Annars kommer man bara att göra bort sig.

Intressant? Via Johan Ingerö.
Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , ,

1 kommentar:

Anders sa...

Vad trött jag blir på mitt parti.
Näst moderaterna, som faktiskt varit sämre, har (s) också varit dystopiskt dåliga på att svara när vi i gruppen kring riksdagssvar.se ringer och mejlar för att få svar på våra frågor om FRA.

Ibland vill jag bara skjuta ut mig, men då vänder jag på det hela och tänker. Jag måste faktiskt hellre in och bråka. Rent av utbilda.

Utmärkt inlägg som alltså belyser ett svårt demokratiskt problem vi har. Och det handlar inte enbart om att de är rookies i ett nytt medie. Varje människa - och organisation som ska bemöta människor - vet att man inte gör så där.