2008-01-21

Gröna mer positiva till kärnkraft

Såväl DN som SvD återger en opinionsundersökning som visar att det folkliga stödet för att bygga ut kärnkraften har vuxit så mycket att det nu finns en stor majoritet för fler reaktorer. Ju större plats klimathotet tar i debatten, desto starkare stöd för kärnkraften, är analysen.

Skillnaderna mellan olika grupper är stora. Män är mer positiva än kvinnor, äldre mer positiva än yngre, sydsvenskar mer positiva än norrlänningar och LO-medlemmar mer positiva än Saco-medlemmar.

När det gäller partisympatier är moderater och folkpartister som väntat mest positiva, men sedan kommer något som i alla fall överraskar mig. Motståndet är starkast i vänsterpartiet (78 %) och centerpartiet (69 %), inte i miljöpartiet (66 %).


Jag hade reflexmässigt gissat att de gröna skulle vara de mest kärnkraftsfientliga, men så är alltså inte fallet. Min bästa gissning är att miljöpartiet har ett gäng väljare som listat ut att kärnkraft inte driver växthuseffekt och därför är positiva till utbyggnad. Vidare gissar jag att de som röstar på vänsterpartiet istället ser kärnkraft som högerpolitik och odlar ett motstånd som är mer ideologiskt än praktiskt orienterat. (Någon med mer kunskap om miljöpartiet och/eller vänsterpartiet får gärna upplysa mig om sanningen är en annan.)

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anders Wallner sa...

Att kärnkraften inte skulle ha någon klimatpåverkan är en ful myt som just nu sprids av Folkpartiet (kanske mot bättre vetande). Med all respekt, älskade vän - när det gäller miljö är ni ett dumt och okunnigt parti.

Kom tillbaka när ni gjort en livscykelanalys av uranbrytningen, en kostnadsanalys av att bygga nya reaktorer och en säkerhetsanalys.

Fredrik Westerlund sa...

Men om så - vad är det då som gör att det finns ett större motstånd mot kärnkraften i vänstern och centern än i miljöpartiet? Det var det jag hoppades att du skulle reda ut åt mig. Hur kommer det sig?