2007-06-05

En extremist är en extremist är en extremist

Nästan alltid kloka Carin Götblad förbereder Stockholm inför de traditionsenliga oroligheterna på nationaldagen. När andra säger "vänsteraktivister och högerextremister" skriver länspolismästaren "vänsterextremister och högerextremister" och det är uppfriskande.

Nazister, fascister, extremister, terrorister, huliganer, ligister - alla är de nämligen lika ovälkomna att utöva sin perverterade form av politik, sin våldsamma fysiska retorik, på våra gator, i vår stad.

Alla har yttrandefrihet, men ingen ska tillåtas använda den till att kränka någon annan och det är gott att polisen fått instruktioner att särskilt uppmärksamma just detta. Alla har demonstrationsfrihet och ingen ska använda våld för att störa den, från vilket håll de än må komma och vad de än må ha att säga.


Götblad reder ut hur det brukar gå till:

"Vanligen sker konfrontationen genom att extrema vänstergrupper på ett våldsamt sätt försöker störa de högerextremas möten och demonstrationer. Det omvända är betydligt mer sällsynt."

På vägen dit brukar det även gå åt en del bilar, några skyltfönster, busshållplatser och en och annan restaurang eller uteservering. Hur det skulle kunna vara effektivt att bekämpa högerextremism genom att slå sönder arbetsplatser och egendom är dock lika svårt att förstå som hur någon kan vara högerextrem i en värld som skådat såväl nazismens härjningar som frihandelns och invandringens fröjder.

Extrema idioter i alla läger, skämmes tamefan!

Jag har inte något till övers för någon av er.


Intressant?
Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag har sett fram emot då jag i framtiden arrangerar terroristläger för alla barn jag har i min närhet. jag antar att Fredrik Jr får stå över den gången? synd. jag tror att kasta sten mot McDonalds kan bli helgens höjdpunkt, i tät konkurrens med bombtillverkningen.

David sa...

Men herregud! Hyr Ullevi eller Globen åt dem så kan de få ha världsrekordförsök i Ultimate Fighting. Alla blir glada! Slöddret får slåss, vi får slippa dem, jag filmar och säljer materialet till The Violence Channel och blir rik. Nationaldagen blir en folkfest!

Wilhelm Svenselius sa...

Väl skrivet.