2007-03-18

Persson pratar - håll tummarna!

I morgon är det premiär för Ordförande Persson, statstelevisionens storsatsning på en dokumentärserie om Göran Perssons år vid makten. Serien bygger på intervjuer som Erik Fichtelius gjort med Persson från 1996 till dags dato. Dåvarande statsministern gick med på att låta sig intervjuas i utbyte mot löfte om att materialet inte skulle sändas först när Persson avgått, om än Fichtelius fått publicera uppgifter så länge han inte röjt sin källa.

Projektet har kritiserats och det kan jag förstå - risken finns att det slutliga resultatet är en uppvisning i alldeles för nära vänskap mellan makthavare och granskare, en beklämmande saga om vad som händer när en socialdemokraterna närstående journalist får fritt fram, att vi får se en vämjelig hyllning över eran Persson. Men det kan också bli en intressant och lärorik insyn i maktens innersta rum.

Ärligt talat skiter jag i vilket (och det inte bara för att mina höjdpunkter i morgon är en kvalseriematch i hockey, en utredning om transpersoner och Prison Break). Det som lockar mig är att höra vad Persson säger när han kan tala utan att riskera att hans ord kommer tillbaka och avsätter honom. Han har ju tidigare talat om att brännmärka alla som talar illa om Sverige, att han är för duktig och för påläst och att vi får respektera den konstitution nordkoreanerna har kommit överens om. Vad ska han då inte säga när han vaggat i Fichtelius trygga famn?

Ett yttrande är redan känt - att Sahlins styrka inte är tänkandet - men bättre lär det väl bli. Håll tummarna!

Andra bloggar om: , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Som alla människor med psykopatisk karaktärskonstitution vill GP gärna tala om hur duktig han har varit. Han anses vara sveriges värsta landsförädare genom att han har öppnat dörren till folkhemmet och släppt in en massa utlänningar men inte tagit ansvaret för deras integrering i samhället. I dag så måste urbefolkningen acceptera att bli rånade, mördade och misshandlade utan att någon tar ansvaret.

Anonym sa...

G Persson ger Svenskarna, europas hogsta arbetsloshet och hogsta brotts statistik, 50% garanterad valdtakt for kvinnor innan de fyllt 35, gigantiska utom kontroll kostnader for invandring som per capita e storst i europa. Den mest falska statistik nagot land i europa producerat. En sak har han gjort bra, sett till att (S) och kommunisterna hyllas i alla media for det mesta. /Nils P

Fredrik Westerlund sa...

Mycket kan man säga om Persson och jag gillar honom inte, men jag har aldrig hört någon kalla honom för "landsförrädare". Jag kan tycka att han stått för en alldeles för restrektiv invandrings- och flyktingpolitik.

Om det är något som är falsk statistik är det just det lögnaktiga pratet om "gigantiska utom kontroll kostnader for invandring som per capita e storst i europa". Trams.

Anonym sa...

"50 % garanterad våldtäkt för kvinnor innan de fyllt 35". En slags statlig våldtäktsgaranti, alltså, signerad GP? Skulle vara intressant att se var de siffrorna är hämtade.

Är nog också anonym idag, med tanke på sällskapet.

Anonym sa...

Anonymous does not forgive!

Anonym sa...

De här kommentarerna gjorde mig rätt osugen på att kommentera...

Hur som helst, jag gillar varken Persson eller Fichtelius, men jag tror faktiskt inte att dokumentären blev ett okritiskt hyllande av Statsministern. Däremot misstänker jag att jag kommer kräkas när jag ser den – att Persson hade förtroende för Fichtelius och hans projekt fick förmodligen Persson att visa ännu vidrigare sidor än vanligt.

Det är min gissning. Och här är mitt tips: ha spypåsen redo, för det kommer bli skrämmande.

Anonym sa...

För övrigt är det alldeles för få som vågar tala om att 88,14% av alla nationalister är idioter. (Källa: BRÅ, SCB, hörsägen, jagminnsinteriktigtvadjagfickdetifrånmendetärheltsant.)

Fredrik Westerlund sa...

a: ^_^<3!