2006-08-11

Ingen ensam galning, hela Hagfors

För den som inte är bekant med Fallet Eklund kan det sammanfattas i att miljöpartiets förstanamn i Hagfors publicerade en annons i vilken han vänder sig mot invandring och propagerar för vargjakt, något som fick mp i Värmland att stryka honom från riksdagslistan medan mp i Hagfors tyckte att han kunde stå kvar på kommunlistan eftersom han är en hyvens kille som gjort mycket för partiet.

Heder till Anders Wallner, som inte accepterar det och därför har ansökt hos partistyrelsen om att inte bara utesluta Bernt Eklund utan även hela lokalavdelningen i Hagfors.

(
Bakgrund till rubriken.)

Andra bloggar om:
, , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, i det partiet är det lågt i tak. Tyck som partistyrelsen, annars åker du ut!

Fredrik Westerlund sa...

Inte i något parti tycker alla som partistyrelsen, inte i något parti innebär minsta lilla avvikelse från linjen att en utesluts. Jag kan till och med tänka mig att mp har högre i tak än andra partier.

Men i det här fallet har vi att göra med en person som meddelat att han inte har åsikter som avviker från partiprogrammet för att sedan annonsera att han säger nej till invandring. En sådan åsikt är helt oförenlig med mp:s värderingar och politik, och jag förstår därför de miljöpartister som vill utesluta honom.

Anonym sa...

Att medlemmar utesluts ur politiska partier är mycket sällsynt och brukar vara den åtgärd som tillgrips i sista hand. Här tycks man i stället direkt ha siktat på uteslutning, och av en hel partiavdelning dessutom. Bara för att en riksdagskandidat är positiv till avskjutning av vargar och har en egen uppfattning i frågor som rör invandrarpolitik. Detta är knappast ett uttryck för att det skulle vara högt i tak i miljöpartiet. Föga förvånande dock, med tanke på den sekterism som i grunden kännetecknar detta parti.

Fredrik Westerlund sa...

Men nu handskas du väl lite ovarsamt med sanningen? Man har ju inte alls siktat på uteslutning direkt. Regionen avlägsnade Eklund från riksdagslistan och uppmanade lokalavdelning att stryka honom från kommunlistan, vilket de inte ville göra. I de läget reagerade en medlem, Wallner, och bad partistyrelsen att utreda en eventuell uteslutning av i första hand Eklund med anledning av hans diametralt motsatta syn på invandring. Den processen pågår och om jag var du skulle jag nog avvakta resultatet av den innan jag drog några långtgående slutsatser.

Anonym sa...

Miljöpartisterna i Älvdalen är också för rovdjursjakt. Enligt modellen; "Jag sjuter om jag känner för det."
DÄR förlorade de min röst...