2006-06-29

Solidaritet med världens folk

I väntan på att jag ska få hem nya Den polske rörmokaren och andra berättelser från Sverige av Maciej Zaremba har jag funderat på den galne miljöpartisten Bernt Eklund och vad det ska bli av honom. Lokala företrädare har antytt att de kan behålla honom som förstanamn på kommunlistan, men regionala företrädare rekommenderar att han stryks och då lär väl hans namn försvinna även från den här sidan. Speciellt med tanke på hur Eklund tolkat orden i centrum: "Solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet" blev i Eklunds personliga annons "Ja till vargjakt" och "Solidaritet med världens folk" blev "Nej till invandring".

Skulle Eklund behöva ny hemvist kan jag varmt rekommendera
Byggnads. De gör nämligen en liknande tolkning av begreppet "Solidaritet med världens folk".

Det talades om solidaritet när Byggnads mobiliserade sju fackförbund på 40.000 arbetsplatser för att värna anständiga villkor för ett trettiotal ryssar och letter vid det nu berömda bygget i Vaxholm, men det tog sig märkliga uttryck.

Ombudsman Bromander har gjort det till sitt jobb att kräva att arbetare med utomnordiskt utseende visar pass. Han kallar det att han håller rent: "Vi tar ett par bilar alltså och lastar dem fulla och kör till polisstationen." (Faktum, SVT2, 3/3 2005.) Förbundspressekreterare Swärd känner inte solidaritet med folk "som har konstiga namn och åker hem på helgerna". (Arbetaren nr 6 2004.) Ombudsman Johansson samlade arbetare och heltidsanställda funktionärer i Vaxholm för att skandera "Go home" till östeuropeiska arbetare. Utredare Göransson kallade den skanderande pöbeln för hjältar och han liknade letter vid sopor. (Gomorron Sverige 5/7 2005.)

Byggnads samlade den svenska arbetarrörelsen för att skrika det till östeuropeiska arbetare: Go home! För mindre än två år sedan: Go home! En solidaritetsåtgärd av de som grundade och finansierar vårt regeringsparti: Go home!

Jag ser fram emot att läsa Zarembas bok och följa med när han gräver upp Norra Bantorget för att leta efter arbetarrörelsens värderingar, ty hur det kan spåra ur så fullständigt kan jag i nuläget bara inte förstå.

Andra bloggar om:
, , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

cicci n sa...

ny tävling!

Anders Wallner sa...

Jag är förbannad.

Fredrik Westerlund sa...

Oj. Det trodde jag aldrig. Jag kände mig till och med lite småaktig som alls tog upp det eftersom jag antog att lokalavdelningen skulle återställa ordningen illa kvickt.