2006-04-14

"Nu får ni ger er!!"

Min mamma hittade ett slags kåseri i lokaltidningen. Det handlar om när Felicia pratade polyamori i P1 Tendens.

Journalisten Olle Lundqvist berättar om hur han sittande i sin bil lyssnar till Felicias ord.


[...] sedan talar hon om monogaminormen och idag är ju inte heller den självklar och där och då känner jag hur hon krafsar på gränsen.

Han fortsätter med en tillbakablick på sitt eget liv. Han berättar om hur han på lågstadiet tyckte att bögar var läskiga, att han senare förstod att även tjejer kan vara homosexuella och tyckte att det "vore intressant att se", han lär känna människor som inte är heterosexuella och de "visar sig vara så trevliga att homofobin skrumpnar".

Han börjar tycka att adoption är något för alla. Han vänjer sig vid att se transvestiter på stan.


Och? Transvestiter mår gott av smink och kjol och transsexuella känner att något blev fel och... Inga problem. Helt OK. Man är tolerant. Accepterande. Har flyttat sina gränser.

Men i Tendens intervjuas någon som är 22 och har förhållanden med en pojkvän och en flickvän och många andra och visst vore det rimligt och rätt om man fick gifta sig med flera av dem? [...] Och under tiden frågar intervjuaren: "Barn?"

Inget problem. Vill man absolut veta vem kan man väl ta ett blodprov, men vad är det för fel på kollektivt faderskap?

Och jag försöker tänka "nej, just det", och känner skuld för att jag misslyckas, men sedan blir jag tvärförbannad och värde­konservativ. Det kollektiva faderskapet var droppen, och jag är ensam i bilen, men vrålar ändå:

NU FÅR NI GE ER!! För här går gränsen, för evigt, och nu slår jag på Energy, det är en seriös kanal. Och egentligen: vad är det för fel på kristdemokraterna?

Well done, Felicia. Du "krafsade på gränserna", skrämde ut ett troll i solljuset och fick en radiolyssnare att byta kanal från P1 till Energy. Så ska normen skavas sönder och samman.

6 kommentarer:

Anonym sa...

När pratade Felicia i P1 Tendens? Jag bor i utlandet och vill gärna ladda hem programmet i poddradio.

Kato sa...

OMG haha, ganska underhållande. stackars nisse, så skrämd han blev.

Anonym sa...

hey, jag tänkte bara erkänna att jag är ganska kär i din blogg.

Felicia sa...

Haha, fan vad bra.

Fredrik Westerlund sa...

kenabi: Jag tror att det var i augusti, i alla fall inte så långt före eller efter Pride.

tiger: Well Hello Tiger! Jag tvärtittade på din blogg och jag blev ganska förtjust jag med. Jag fortsätter i ett par dagar och räknar med att bli kär.

Anonym sa...

nämen kära norran, nu får ni fan ge er! fantastiskt att än en gång känna att vi har en sån underbar liten öppensinnad lokaltidning..

var det inte nåt om asexualitet nån gång också förresten? det skulle jag velat läsa