2007-06-16

Ja, jag är CP ...

(Eller har [en] CP[-skada] för den som vill vara PK.)

Med tanke på att jag
inte drar mig för att skriva om mitt handikapp, en av syrebrist vid födseln orsakad CP-skada, är det lite märkligt att det går så många förbi. Dessutom står det ju "CP" i titeln. De som träffat min blogg före mig blir ändå förvånade när de ser mig och ursäktar sig lite skyldigt med att de trodde att jag använde "CP" för att sticka ut som oliktänkande, icke-normativ eller allmänt avvikande.

Dessutom får jag en del e-post i ämnet. De flesta uttrycker sig väldigt försiktigt. Menar jag att min identitet och/eller mina åsikter är från normen avvikande, eller har jag ett funktionshinder, en diagnos vid namn celebral pares? Bättre då, tycker jag, att gå rakt på sak och formulera sin fråga tydligt och med stringens - som i det här fantastiska exemplet från i tisdags:

"Jag undrar lite över dig, på vilket sätt är du cp?

Är du utvecklingsstörd eller centerpartist?"

En del anser att skillnaden är hårfin; när jag säger att jag inte dras med något begåvningshandikapp har det hänt fler än en gång att någon sagt "du är liberal?", men nej, jag är hur som helst inte medlem i centerpartiet. Om det innebär att jag är utvecklingsstörd vet jag inte, men ska jag själv bestämma min grad av funktionshinder kan jag säga att jag talar bättre än
Stephen Hawking, går bättre än Jesper Odelberg och tänker längre än Ebba von Sydow.

Så låt mig en gång för alla slå fast att jag inte bara slarvar med språket och invektiven - jag har ett faktiskt funktionshinder. "Den uppfattning jag fått är definitivt att du inte har CP" är alltså ingen perfekt kommentar att droppa i min blogg, men mig gör det egentligen ingenting och det kan också vara bra att känna till. Jag tar inte illa vid mig, jag blir inte ledsen, jag generas inte. Faktum är att jag har väldigt roligt på er bekostnad och det bjuder ni säkert på.

Intressant?
Andra bloggar om:
, , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Bättre CP-debattör än PC-debattör. De senare är ofta helt CP.

Varför inte göra din bild i sepia? CP-konst när den är som bäst!

I terminator-termer kan man kanske säga att ett par av dina motoriska coprocessorer (CP) slagits ut, men att CPU:n är intakt i övrigt? Det omvända förekommer ju också…

Fredrik Westerlund sa...

Hahaha! Är du från Göteborg eller vad är det med dig?

Anonym sa...

nu har jag snart tuggat sönder tungan med min kommentar som jag inte vågat skriva. Jag har haft den i skallen sen jag såg reprisen av Argument (visst heter det så?) när du var med så tydligen kan jag bara bli av med den på ett sätt.

Alltså, du är inget bra cp. Du hade ju inga spasmer ens. (vad jag kunde se märk väl) En liten ryckning eller så kunde du väl ha bjudit på?

Jag hoppas att jag fått ur den där kommentaren ur skallen nu. (fast jag har skrattat åt cp=centerpartist hela dagen å andra sidan, så det kanske går jämnt ut)

David sa...

Freddi nu blir Jag mycket besviken på dig! Då Jag själv är drabbad av Göteborgs Syndrom (eller "är göteborgare" som det så grovt ibland kallas i det offentliga rummet) finner Jag det upprörande att en så kallad "Liberal" som du skulle använda en så föraktfull term. Vi i Riksföreningen för Göteborgsdrabbade har i 20 år arbetat för respekt från våra medmänniskor och möjligheten att leva ett liv fritt från kränkningar och lumpna antydningar om "Kålle å Ada" eller "Avvenyyyyn". Att leva att liv där man när som helst kan kasta ur sig tics, även kallat ordvitsar, som "Grosshandlarn, grosshandlarn, har grosshandlarn mera konjak så ä ett vettne te" eller "Ska'lman" är något av det svåraste situationer en individ kan leva i. Skäms!


Gött å va go!

Anonym sa...

Dô, de e la Gais va?

Ms P Go Lightly sa...

Men plocka upp den då. Puss

Fredrik Westerlund sa...

drottningen:

Nä, jag vet. Inga spasmer, men väl en del konstant spasticitet. Skulle jag få respekt som ett fullvärdigt CP skulle jag nog behöva ett talhandikapp.

david:

Är du säker på att det inte bara är Tourettes?

ms p go lightly:

Puss!

Anonym sa...

Det är så skönt när man snubblar över ett sån här blogg, för snubblar det gör jag ofta. Du har i detalj beskivit min egen situation som jag ofta själv inte kan förklara på ett vettigt sett. Så nästa gång folk frågar mig eller säger; "Men din cp skada sitter ju bara i benen eller hur?" så hänvisar jag dem hit.

Tack

Fredrik Westerlund sa...

christina: Vad roligt att höra!