2007-05-01

Selektiv socialdemokratisk perception

I dag är det första maj och som före detta socialdemokrat vet jag med mig hur nära alla kamrater har till sång, hur alla bara sitter av alla tal och möten i väntan på höjdpunkten - att få fatta varandras händer och brista ut i Internationalen.

För att ingen ska behöva gå miste om de delar som socialdemokrater smidigt nog brukar hoppa över, bjuder jag dagen till ära på verserna 4:1-2 och 5:7-8.

4:1-2
Båd' stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner

5:7-8
Vi skjuter våra generaler
och sjunger broderskapets sång

Andra bloggar om:
, ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är det sant ??? Att texten ÄR sån ?

HUUUVA!!!

Fredrik Westerlund sa...

Ja, inte har jag hittat på det. Googla eller sök upp den på Wikipedia så ser du.

Mikael Åhman sa...

He-he... Faktum är att i SSU:s Södra Älvsborgs-distrikt sjunger vi alla verserna när vi har sångkvällar. Även de delar du citerar.

Så jag vet inte om jag kan hålla med om att Internationalen är så där överdrivet cencurerad. Det är nog mest så att en del inte kan så många verser utantill...

Fredrik Westerlund sa...

Det hedrar er att ni sjunger allt - i alla fall delen om att stat och lag er förtrycka och att ni under skatter digna ner ^___^