2007-01-28

När jag skattar mig olycklig

Med risk för att låta som Martin Borgs, med anledning av att jag nyss fått min kontrolluppgift för 2006:

Av det min arbetsgivare betalar för det arbete jag utför, betalar jag drygt 300.000:- per år i skatt och det in i ett system som vuxit sig så stort att vi som betalar inte ser vad pengarna går till och de som använder våra pengar inte kommer ihåg varifrån de kommer.

Det finns saker som jag gärna betalar skatt för, annat inte.

Utgiftsområde 17: Kultur, medier, trossamfund och fritid
Anslag 28:16, nämnden för hemslöjdsfrågor: 1.900.000 kr
Anslag 28:17, främjande av hemslöjden: 21.000.000 kr

Varför? Jag förstår verkligen inte varför.

Andra bloggar om:
, ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Var kan man hitta listan du citerar från, skulle vara intressant att kika på den så man kan skratta/gråta lite över vad ens skattepengar går till.

Fredrik Westerlund sa...

Hela budgetpropositionen hittar du här. Mina citat kommer från utgiftsområde 17 och där finns det mycket att förfasas över, men även andra utgiftsområden har sina pärlor.

Victor sa...

men de ar ju pa hultsfred varje ar och later glada ungdomar hugga kanoter av stockar! det ar latt vart 21 miljoner, du vet kulturarv och sa.

eller sa kan en saga att jag haller med dig om det har.

Anonym sa...

Hemslöjd är ju något av det finaste vi har i det här landet. Tihi.

Fredrik Westerlund sa...

Tihi. Jag har ingenting emot hemslöjd, det är säkert en hobby god som alla andra. Det är idén om hemslöjd som en hobby så viktig att den ska finansieras med andras pengar oavsett vad de tycker om det som får det att krypa i hela kroppen på mig.