2006-10-26

En delad värld

Via favoritbloggen Sänd mina rötter regn hittar jag till en beskrivning av Göteborgskravallerna:

Det amerikanska imperiet vacklar under tyngden av sitt världsherravälde och sin hetskonsumerande befolkning. Den globala rättviserörelsen, anförd av den fredsforskande aktivisten Abrahamsson, hotar att avslöja den amerikanska livsstilen som ohållbar. Då kontaktar Pentagon den svenske sheriffen Jaldung och ber honom att slå tre flugor i en smäll: 1) skydda presidenten från förödmjukelser, 2) spärra in alla potentiella terrorister (dvs alla som kan tänkas vilja förödmjuka presidenten), 3) svartmåla den globala rättviserörelsen (genom att låta omsorgsfullt uppretade huliganer i lugn och ro slå sönder Avenyn).
(Mikael Löfgren, i DN: "Knasiga konspirationer", en recension av Hans Abrahamssons "En delad värld. Göteborgshändelserna i backspegeln".)

Den som inte gillar Löfgrens recension kan läsa Dan Josefssons, i Aftonbladet:
"Det var USA som bestämde". En delad värld, förvisso.

Andra bloggar om:
, , , , ,

2 kommentarer:

Fredrik Westerlund sa...

Kommentaren är anonym, helt irrelevant i sammanhanget och dessutom spammad i flera bloggar. Jag tar bort den.

Anonym sa...

NOES! Nu blir jag nyfiken.
I vilket fall som helst så tror jag att poliser är fullt kapabla att misshandla tonåringar helt utan hjälp av CIA.