2006-10-16

Biståndet kvar på 1 %

Jag ska, precis som DN och SvD, kommentera budgeten. Jag har bara inte så bråttom.

Redan nu vill jag dock lugna
olyckskorpen Anders Wallner, som för en dryg vecka sedan sade "Bye bye 1 % bistånd". Biståndet blir kvar på 1 % av BNI, som sig bör.

Jag är långt ifrån färdig med min genomläsning, men jag hoppas kunna hitta något att lugna
andra domedagsprofeter till vänner med. Hittills ser det mörkt ut på den fronten (jag ser flera hjärtefrågor som går åt fel håll i förhållande till det målet).

Andra bloggar om:
, , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har världens högsta skatter. Vore det inte rimligare att använda biståndsprocenten till att sänka dessa och låta människor själva avgöra om och till vad de vill skänka sina pengar?

Det är djupt stötande att staten tar sig rätten att leka givmild med medborgarnas pengar.

Victor sa...

jag känner djup tillfredställelse med att staten tar sig rätten att leka givmild med medborgarnas pengar. men det var ju inte det jag skulle kommentera. utan jag skulle tacka och bocka för detta nya epitet, som jag kommer göra allt för att leva upp till tills dess att valfri statsbudget motbevisar mig!

Fredrik Westerlund sa...

Det finns gränser för min liberalism och en sådan är jag inte låter den gå ut över min solidaritet med världens folk.

victor: Det har jag, som du vet, all respekt för och jag tar för givet att det ligger mycket kärlek bakom ett utdelande av ett sådant epitet.

Per Hagwall sa...

Kvantitetsmål i att göra av med pengar skadar mer än det hjälper, det enda det hjälper är somligas goda samveten.
Jag är också solidarisk, jag tror dock att det är viktigare vad man får för pengarna än hur mycket man gör av med.

Fredrik Westerlund sa...

per: Självklart är det viktigare vad pengarna används till än hur mycket som spenderas, men just biståndsmålet är en av de heliga kor jag ogärna slaktar eftersom det sänder viktiga till andra länder. Och mitt samvete.

Anonym sa...

Freddi Westerlund,

Ordet solidaritet torde nog vara ett av de mest missbrukade i svenska språket. Är det solidaritet att ge andras pengar i bistånd. Är jag solidarisk när mina pengar ges av andra i bistånd?

Om biståndsprocenten hade använts till att sänka skatterna hade du haft än större möjligheter att vara solidarisk, i ordets verkliga bemärkelse.

Det tycks som liberalism nu kan läggas i samma lista som solidaritet över missbrukade svenska ord ..

Fredrik Westerlund sa...

adam: För mig är det solidariskt, men inte klassiskt liberalt, att staten använder en del av statsbudgeten till bistånd. Inte solidariskt på individnivå, men solidariskt.

Anonym sa...

Om biståndsprocenten hade använts till att sänka skatterna hade du haft än större möjligheter att vara solidarisk, i ordets verkliga bemärkelse.

Va? Solidarisk med vem? På vilket sätt är det solidariskt att alla behåller sina pengar? Missförstå mig inte, jag tycker inte att man ska skatta ihjäl folk, och jag tror att en rättvis handel är betydligt effektivare än bistånd, men det verkar som att Adam har en annan definition av ordet solidaritet än den gängse.

Anders Wallner sa...

Biståndsministern har inte jobbat så länge än, ge henne tid. Migrationsministern vill uttalat sänka biståndet, det sa han till mig ett par dagar innan valet på en skoldebatt.

Och Adam kan flytta till USA, där biståndet är baserat på frivillighet. There's a place for everyone.

Anonym sa...

Härligt.
Skönt att höra att vi skall fortsätta hålla vänsterdiktaturer som Kuba, Nordkorea, Vietnam och Zimbabve under armarna, så att de har råd att låsa in eller skjuta sina oliktänkande. Eller att vi skickar pengar till rika länder - med taskig rikedomsfördelning - som Indien och Sydafrika.
Bistånd handlar inte om solidaritet utan självförhärligande. Biståndet enda positiva funktion är att svenskar kan känna sig förmer än länder som man utpekar som fattiga. Det kan vi vara utan tycker jag.