2006-06-13

Du har vuxit ifrån mig, Bret

Jag såg en intervju på Kobra igår. Programledaren Kristofer Lundström träffade Bret Easton Ellis, författaren som med böcker som Less Than Zero (1986) och American Psycho (1991) var ack så väldigt viktig för mitt prepubertala och pubertala identitetsprojekt.

Det känns som om han blivit så gammal, den käre Bret. Som om vi har vuxit ifrån varandra, nej, som om han vuxit ifrån mig. Förr tänkte jag på honom som ett äldre syskon och nu tänker jag på honom som en far - och om vi antar att jag ser på min far som han ser på sin far, vill jag inte att han ska vara min far och jag vill inte att hans far ska vara min farfar.

Du har vuxit ifrån mig, Bret. Jag tycker inte att vi ska fortsätta att ses, jag kommer nog inte ens att läsa din nya bok Lunar Park, i alla fall inte förrän jag har egna barn som kan hata mig.

Andra bloggar om:
, , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag såg bara lite av intervjun och mindes en alldeles unik intervju från -95 som kunde beställas (på nätet?!) på VHS. den tittade jag och min källe hänfört på. han var så hemlig på den tiden, brettan och vhs:en var naturligtvis av al qaida-kvalitet.

jag håller med dig. han har växt ifrån mig också.

Fredrik Westerlund sa...

Åh, den hade jag velat se. På dålig VHS.