2006-05-25

Regeringskansliets silly season

Anna Helsén kommer när som helst att kontakta mig för att be mig att sluta att skriva om Lars Danielsson och till Lars Danielsson kopplade affärer. Innan så sker tänkte jag passa på att spekulera lite kring de kommande värvningar som kan väntas på regeringskansliet.

Lars Danielsson har som bekant utvidgat sin timeout från sanningen till en timeout från närvaro på arbetsplatsen (det gäller nu alla dagar, inte bara annandag jul). Min kartläggning visar att hans tjänst inte är ledig, men han har tills vidare ersatts av Lars Olof Lindgren, stassekreterare på näringsdepartementet. Lindgren ersätts i sin tur av stassekreterare Sven-Eric Söder. Frågan är hur permanent en sådan lösning är.

Helen Eduards är en annan möjlig efterträdare. Hon har länge varit Danielssons närmaste medarbetare och kan säkert göra ett bra jobb i hans ställe. Dock är hon fortfarande nedkladdad av ett totalt falskt rykte som folkpartister med tunga förtroendeposter spred över hela Internet innan gjutjärnsjournalisten Niklas Svensson avslöjade deras bloggkupp och det socialdemokratiska pr-maskineriet kunde ställa allt till rätta.

Ett annat alternativ är att ersätta Göran Perssons närmaste man med Göran Perssons närmaste kvinna, alltså Anitra Steen. Det skulle dock sätta igång en flyttkarusell av större mått än Danielsson - Lindgren - Söder: Steen skulle lämna Systembolaget, som då söker en ny glad monopolivrare och finner denne i Svenska Spels VD Jesper Kärrbrink, som i sin tur ersätts av LO:s Ulla Johansson, som efter uttalandet om att arbetsmarknaden inte ska bygga på kunskap och kompetens kan antas se sig lämplig för vilket uppdrag som helst. Johansson skulle då lämna ett stort hål i skribentskaran bakom LO:s valblogg och detta hål skulle kunna fyllas av Johan Ingen-Man-Är-En-Ö, vars blogg lagts ner och senare kapats som en följd av tidigare nämnda bloggkupp.

Den viktiga positionen som förtalsbloggare tas då av Expressens Niklas Andersson, men vem som i så fall ersätter Niklas Andersson är i nuläget oklart. Jag har bett Expressens chefredaktör Otto Sjöberg om en kommentar: "Jag har ingen kommentar", säger han i en kommentar.

Niklas Svensson har själv försökt att nå mig för en kommentar, men jag har avböjt.

Hur lång tid ska vi behöva vänta innan 1) Lars Danielsson berättar sanningen och 2) han ersätts permanent av det självklara valet, Fritidsresors informationschef Lottie Knutsson?

Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Victor sa...

fast lottie knutsson är ju ihop med mats knutsson, och det blir ju himla problematiskt. *insinuerande pose* (figure out the rest.)