2006-04-21

Norrbottnisk ärftlig smärt-okänslighet

Via Matti hittade jag den här artikeln, som med ens förklarade varför jag kan svetsa bort skärsår med alunstift utan att röra en min (varje vecka), trycka en lödkolv genom tumnageln (slöjden på högstadiet) och låta människor pissa på mig direkt efter jag genomgått en två timmar lång helkroppsblästring (senast för några dagar sedan). Jag lider - lider? det är ju det en inte gör! - av Norrbottnisk ärftlig smärt-okänslighet.

En mutation i kromosom 1 gör att de drabbade är helt okänsliga för skador som normalt ger svåra smärtor. Sjukdomen är koncentrerad till Gällivareområdet och antas bero på "inavel då människor inom ett begränsat område gift sig och bildat familj".

Jag är född i Gällivare av föräldrar uppvuxna i två småbyar i en kommun som har 3.000 invånare på en yta stor som Småland, Blekinge och Halland tillsammans. Go figure.

2 kommentarer:

Kato sa...

OMG! det som är mest absurt är ju varför du råkat ut för alla dessa hemskheter. som då visserligen kanske inte var hemska, men ändå! ^^

ajajkroppen. fast jag börjar undra om inte jag har nåt skevt med det där jag också, jag märkte typ inte när jag hade fått blindtarmsinflammation. rent allmänt blir jag oftare illamående än får ont. smärttrösklar är en konstig grej. ha fint i helgen, med eller utan sådana. klaaam

Fredrik Westerlund sa...

Det har vid alla tillfällen varit helt självförvållat, så tyck inte synd om mig.