2006-01-08

Två kvällar (för mig själv)

Låt mig börja med att klargöra att den till Kent refererande rubriken mest tjänar syftet att få nämna Kent för att få chansen att hälsa till Jocke Berg med hans egna ord: Man blir trött på ditt jävla gnäll*.

Viss relevans har den dock även för den text som följa ska. Jag har nämligen spenderat två kvällar helt ensam i min lägenhet och det hör inte till vanligheterna. Jag är en YUPLOT** och en flersam aktivist vars hem tjänar som möteslokal, fritidsgård och bostad för alla som ryms i mitt stora hjärta. Det leder till att jag sällan eller aldrig är helt ensam, men nu har jag varit det två kvällar i rad och jag har med stort intresse följt mig själv i syfte att klargöra vad jag egentligen tar mig för när ingen annan är i närheten. Några observationer:

- Jag stänger och låser toalettdörren när jag ska kissa, trots att det är helt onödigt eftersom ingen annan är hemma. Däremot går jag naken från säng till dusch och från dusch till garderob, helt utan tanke på att insynen är god och på att min lägenhet ligger på bottenvåningen.

- Jag äter nästan tillräckligt ofta, men troligen inte tillräckligt näringsrikt.

- Jag leker spa, vilket leder till att morgontoaletten kan ta upp till 2,5 timmar. Varenda produkt kommer till användning, jag lägger ansiktsmask och rakar stora delar av kroppen, jag duschar betydligt längre än vanligt och jag rakar huvudet så ordentligt att mössan glider av det när jag går.

- Jag sveper in mig i stora filtar och tar en liten whisky framför datorn när jag ska skriva litterär text eller spela poker. Jag är osäker på om det beror på att jag romantiserar Hemingway och skapandeprocessen eller om jag helt enkelt vill bli föremål för det tillmäle som i det senaste avsnittet av
America's Next Top Model så tjusigt översattes till "alkoslyna".

- Jag kan äta ett helt rör
Pringles på kortare tid än vad det tar mig att zappa mig från början till slutet av den långa rad digitala kanaler min TV har att erbjuda.

____________________
* Textrad i "Dom som försvann" från The hjärta & smärta EP.
** Young Urban Professional with Lack Of Time. De som är några år yngre än jag tenderar att snarare tillhöra gruppen MOKLOF - Mobile Kids with Lots Of Friends. Allt detta enligt konsulterna på framtidsbyrån
Kairos Future.

5 kommentarer:

Victor sa...

hahhaahaaa! jag har jobbat för kairos future :D

Fredrik Westerlund sa...

Har du? Festligt! Jag har gamla pol mag-kompisar som jobbat där och en gång tog min nuvarande arbetsgivare in Kairos för en föreläsning, så jag har haft en del att göra med dem.

Victor sa...

hemlis: det var en konstig arbetsplats. men rolig.

Fredrik Westerlund sa...

Det är precis vad jag hört av mina vänner som jobbat där ^__^

Anonym sa...

ALKOSLYNa!