2007-02-22

Ännu en kränkning

Att känna sig kränkt har blivit något av en folkrörelse (men inte ett parti, så det är fritt fram att söka bidrag!) och senast var det en kvällstidning som ansåg att polisen kränker islam. Jag har ju till och med själv övervägt att känna mig kränkt av Karolina Lassbo (inte av hennes sätt att hantera CP som ett invektiv, men väl av hennes brist på intelligens när hon gör det (och nu kränkte jag antagligen henne)).

En enig granskningsnämnd har fällt Carina Berg för att
en kvinna känner sig kränkt av ett inslag i den helt underbart fantastiska och hjärtslitande saknade tv-serien Lilla Vi (tar stor plats). I serien, vars signaturmelodi ligger bland de hundra mest spelade i min iPod, förekom animerade vaginor och vid ett tillfälle ringde Carina Berg på hos en kvinna för att berätta att berättarrösten i klippet med vaginorna görs av en person med samma namn som kvinnan, men att det inte rör henne. I mina öron låter det inte som folkmord, precis.

Humor är viktigt. Yttrandefrihet är jätteviktigt. Antalet fällningar i granskningnämnden är bra mått på hur roligt och vasst ett tv- eller radioprogram är. Grattis, Carina! Jag beundrar dig.

Andra bloggar om:
, , , , , ,

1 kommentar:

hypsilophodon sa...

well, jag tyckte lilla vi var svintråkigt, men det hindrar mig inte från att också tycka att vissa borde slappna av lite och inte bara ringa granskningsnämnden hela dagarna. fast när julkalendern fick massor av anmälningar för några år sedan blev det förstås till en riktig kvalitetsstämpel till slut.