2006-11-01

"Utan att falla i klyschträsket"

Hållbar utveckling. Investera i teknik, människor och miljö för att skapa intelligent tillväxt. Värna demokratin, ge EU nationell förankring och inkludera de människor som står utanför.

Orden är Margot Wallströms och det är Åsa Petersen som kommenterar dem med "Hon skulle så lätt kunna gå upp på scenen och leverera snömos [men gör inte det]. På femton minuter formulerar hon sin politiska vision, definierar hoten mot demokratin och hur den kan räddas. Helt utan att falla i klyschträsket." Jag förstår ingen av dem.

Först Wallström. Vad är det hon säger, vad är det hon vill och vad är det i ovanstående som inte i stort sett alla politiker i alla partier kan skriva under på? Hon är ju den Persson-trötta socialdemokrater hoppas på, hon som ska komma hem och leda partiet mot en ny tolvårsperiod vid makten, men när hon talar i Stockholm verkar hon mest säga sådant som alla andra också säger. Likväl har många bilden av att hon är stark och driven, att hon gör underverk i EU, men frågan är om det inte är just frånvaron som är hennes största tillgång. En kan drömma om en messias, men skulle hon verkligen vara profet även på hemmaplan?

Sedan Petersen. Hon är en sådan som hoppas, en sådan som vill ha hem Wallström, och hon applåderar allt som sägs när Wallström står på scen. Det som återges är väl just snömos, talaren faller väl pladask - med ansiktet först - ner i klyschträsket? Jag får bilden av någon som väntat på en konsert med idolerna, var lyrisk redan innan förbandet gått upp på scen och på vägen ut skickat ett sms till bästisen för att berätta precis hur underbart bra det var.

Ändå måste jag erkänna att jag bitvis gillar båda. Wallströms framtoning får många att känna att EU är lite närmare, lite varmare. Petersen vet inte om det, men hon har betytt mycket för mig en gång i tiden. När jag som knattepolitiker en gång hörde henne tala inför en stor grupp, övervann jag mycket av den oro jag dittills hyst kring mitt handikapp i liknande situationer.

Dessutom är hennes kamp mot heteronormativiteten berömvärd.


Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fast hur många arbetar aktivt för hållbar utveckling?

Angamanga sa...

Haha! Systrarna gaddar ihop sig... skulle just skriva att just dom sakerna, hållbar utveckling, satsa på miljö och miljövänlig teknik är ett måste vare sig man e röd, grön, blå eller grå...
/Hon som bara har miljöfonder i sitt pensionssparande... (smart vet jag dock inte om det är just NU)

Anonym sa...

Jag håller med min syster för en gångs skull. Att prata om hållbar utveckling och miljöhänsyn som klyschor är ungefär lika smart som att prata om antirasism och feminism som politiskt korrekt.

Fredrik Westerlund sa...

Nu menade jag inte att vända mig mot hållbar utveckling, alls inte, bara att peka på det som en av de saker många tror att det räcker med att säga och därför säger det hela tiden. Lite som vård, skola, omsorg.

Däremot kan jag hålla med om att just Margot Wallström är en av de få som faktiskt intresserar sig för hållbar utveckling och gär något aktivt politiskt inom området.

Angamanga sa...

Hm, inte för att jag tror att ngn läser det här för du har ju skrivit så mkt efter, men måste bara dela med mig av dagens insikt. kom på att det här med uthållighet för mig är som jämställdhet är för vissa andra. Jag hugger så fort jag får chansen, bara det går att tolka minsta lilla hotfullt...

Fredrik Westerlund sa...

Jag läser ^_^ och jag tycker att det är en bra egenskap. Det behövs vakthundar som hugger på allt som hotar deras hjärtefrågor.