2006-11-21

Sabuni rests her case

Centrum mot rasism har tidigare gjort sig kända för att lyckas bättre med att köpa dyr inredning till sitt vackra innerstadskontor, än att lyckas bilda opinion mot främlingsfrihet trots att de spenderade en stor hög skattekronor varje år. Det var också CMR som först upptäckte den flagranta rasismen i den svarta glassen med namnet Nogger utan att de för en sekund reflekterade över att GB-grannen Päronsplitt i flera varit ett fruktansvärt hån mot alla föräldralösa barn.

Vidare har en chef haft en oredovisad handkassa på 10.000:- i veckan, fått sparken för att ha åkt för mycket taxi, anställda har anklagats för sexuella trakasserier, stora summor har gått åt till vin på konferenser, hotellnätterna är många även för de i huvudstaden boende och den vildvuxna nepotismen har nått direkt kritiska nivåer.

Det var därför ingen större skräll att ett av den nya regeringens första beslut var att dra in allt statligt stöd till CMR; Nyamko Sabuni tvekade aldrig att klippa de kostsamma banden och det trots att en släkting till henne är tillförordnad verksamhetschef. Dock verkar det som att CMR inte ännu känner sig säkra på att de övertygat alla om att de aldrig skulle ha haft, och inte ska ha, något statligt stöd för sin verksamhet.

I ett sista dödsryck skickar de e-post till
Fredrick Federley och meddelar på hemsidan att de ordnar kastrulluppror mot alla demokratiska beslut de inte tycker om. Heja, heja, CMR, ty nu finns det nog inte en enda en som fortfarande tycker att det är en bra idé att ge er andra människors pengar. Ni är en enda stor minuspost på det antirasistiska kontot

Andra bloggar om:
, , , , , , , ,

10 kommentarer:

Christoffer Willenfort sa...

Det är även värt att notera att dom protesterar mot en massa beslut som inte rör dem och som inte har ngt med rassism att göra.

Det om ngt är bevis att CMR inte arbetar för att ta bort rasism utan är bara ännu ett av ställena sär trogna medlemmar av rörelsen får lön av våra skattepengar.

Det är dags för storstädning ibland alal dessa mystiska organisationer som får statliga pengar för att bedriva propaganda.

Sara Ödmark sa...

Päronsplitt! Det var det roligaste jag läst på länge.
Men det förstås, många glassar borde aldrig fått se dagens ljus. 88 är ju en känd nazistsymbol (H = åttonde bokstaven i alfabetet, 88 = HH = Heil Hitler). Är inte "Igloo" förnedrande för inuiter? Och av "Sandwich" kan klara paralleller dras till porrindustrin. Är det vad våra barn ska äta? För att inte tala om reklampinnen för amfetamin: Piggelin.

Fredrik Westerlund sa...

Ha ha ha ha ha!

Fredrik Westerlund sa...

Jag dör, jag dör, jag skrattar verkligen ihjäl mig och dör!

Anonym sa...

asså,

centrum mot rasism i sig är stor humor. på det där tragiska viset.

Anonym sa...

Det handlade inte om själva glassen, utan om att reklamen förde tankarna till Brooklyn och andra ställen där de flesta av invånarna är mörka. Detta kallas vardagsrasism, och den här rasismen tycker jag, och många av de som har mörkare hudfärg, är den hemskaste. De öppet rasistiska människorna vet man var man har, men vardagsrasismen är mycket svårare att komma åt, och dels för att många många människor är trångsynta och inte vill ändra sitt konserativa tänkande a la "det har ju alltid hetat negerboll."
Oftast är detta människor som själv inte råkat ut för någon vardagsrasism. Människor som inte vet hur det känns när folk i ex. affärer tittar snett på en när man handlar, enbart av den anledningen att man inte ser lika "svensk" ut, som ens polare gör. Det är lätt för dessa människor att säga; "Men du inbillar dig. Det är inte för du är mörk dom tittar!" Men har man inte varit med om samma beteende sen man var liten kan man aldrig förstå det mönster som förföljer en.
För att detta ska försvinna, så är det viktigt att motverka all slags rasism. Stora som små grejer. För att folk ska slippa diskrimineras på grund av kön, läggning eller ursprung är det viktigt att ställa ner foten och säga att det räcker. Att man faktiskt inte tycker om små rasse/homo/kvinno-skämt på arbetsplatsen ÄR roliga.

Anonym sa...

kära anonyme skribent:
Saker blir vad man gör dem till, men för det mesta måste man nog inse att en negerboll faktiskt bara är en negerboll, och inget mer.

Anonym sa...

Nu tar vi ett djupt andetag och bryter principen att inte svara anonyma skribenter, tycker jag.

"reklamen förde tankarna till Brooklyn och andra ställen där de flesta av invånarna är mörka. Detta kallas vardagsrasism"

För det första heter det afro-amerikaner, eller helt enkelt "svarta". För det andra, jag förstår inte hur färgen svart automatiskt drar tankarna till svarta människor. Och även om det gjorde det, varför är det rasistiskt? Jag har en svart tröja på mig, är jag rasist? Jag är svart, är jag rasist? Jag tror att det är du som är rasist. "Drar tankarna till området Brooklyn"? Får man inte vara svart och stolt? Vad är det för fel med Brooklyn? Du är helt ute och cyklar.

Dessutom är det en jävla skillnad på ordet negerboll och ordet black. "Neger" kan vara nedsättande, precis som "bög", om fel person använder det. Svart är en färg.

Sen är faktiskt hela din kommentar ganska lustig, om man tänker på att Freddi är både CP, hobbybög och hemmatransa. "Människor som inte vet hur det känns när folk i ex. affärer tittar snett på en när man handlar"... Stäng av datorn, tänk efter lite och sluta vara så jävla dum i huvudet.

Fredrik Westerlund sa...

Sen är faktiskt hela din kommentar ganska lustig, om man tänker på att Freddi är både CP, hobbybög och hemmatransa. "Människor som inte vet hur det känns när folk i ex. affärer tittar snett på en när man handlar"

Jag skrattade gott åt det. Jag kan lova att jag varje dag i hela mitt liv har fått smaka på hur det känns när folk i äfferer tittar snett på en när man handlar.

Anonym sa...

Fast glöm inte att Sabuni är ond.