2006-08-14

Evolution i våra dagar

När jag under semestern närvarade på en fest i Arjeplog fick jag häpet bevittna hur de kraftigt berusade grabbarna plötsligt fick för sig att det var en bra idé att ställa en kraftigt berusad grabb på vattenskidor bakom en vattenskoter framförd av en annan kraftigt berusad grabb. "Det känns som att bevittna evolutionen", sade jag till min kusin, "det måste vara så här de mindre livsdugliga arterna dör ut".

Det finns fler liknande exempel på evolution i våra dagar.
Phishing och Nigeriabrev är två fenomen som effektivt rensar ut de som inte har tillräckligt utvecklad hjärna för att överleva i ett informationssamhälle. De som tror att deras bank nås på www.nordea-se.net och att banken formulerar sig i meningar som

Banken Nordea insisterar på det bindande förfarande att genomgå den upprepade autentifisering, för att få er personalinformation överfört så fort som möjligt på den nya, mera säker server av vår banken,
och de som tror att en snäll man i Nigeria vill ge dem 95 miljoner dollar, för att inte tala om de som tror att de vunnit en lyxkryssning eller en väldig massa pengar om de bara lämnar ut sina kontokortsuppgifter när de blir uppringda utan att ens ha köpt en lott - alla försvinner de likt nutida dinosaurier, oförmögna att undvika sin egen undergång.

Internet fungerar så att säga som en evolutionskatalysator, men samma process pågår - om än lite långsammare - även utanför det världsomspännande nätet. Tänk direktreklam för följande:
Ett plåster som kan "suga ut fett som en dammsugare suger upp smuts!" Utan bantning! Utan motion! Sätt det under fötterna, låt det verka över natten och bli av med 2,5 kilo varje natt, allt tack vare det här plåstret som kan "suga ut upp till 44 kilo fett rakt ur kroppen!" En doktor säger att det är sant!
Kanske det sämsta försöket till bluffprodukt någonsin, men evolutionen vet att även en resa på tusen mil börjar med ett enda steg. Det steget är Lillemor Mutka, 61 år, från Gislaved.

EDIT: En kommentar så rolig att den måste lyftas in i posten:
A said...
Det är skönt att det finns fler som fattar.
Som Anders Gerdin, 61 år, från Stockholm.
Andra bloggar om:
, , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahahaha jag dööööör!

"Vart fettet tar vägen är mera oklart. Å ena sidan uppmanas kunderna att kontrollväga plåstret på morgonen – samtidigt visar bilderna i reklamen att ett använt plåster inte ökat det minsta i storlek."

Anonym sa...

Det är skönt att det finns fler som fattar. Som Anders Gerdin, 61 år, från Stockholm.

Fredrik Westerlund sa...

LOL!

Anonym sa...

Som jag sa igår: Det är inte ok att luras, men är man så förbannat korkad att man går på sånt där är det inte ok att ställa upp i en kvällstidning och skryta om det heller. Skona mina stackars ögon.