2006-05-22

Niklas Svensson Facts

Fredrik Lindholm har, genom att para internetfenomenet Chuck Norris Facts och kvällstidningsankan Bloggskandalen, startat en insamling av fakta kring "den alternativintelligente journalisten Niklas Svensson". Läs Lindholms post här för en snabbgenomgång av Svenssons roll i den s.k. skandalen (tillsammans med de sju första sanningarna om Svensson).

Jag har
utmanats att hjälpa till med faktainsamlingen och här är mitt tio punkter långa bidrag:

Niklas Svensson Facts

  • Niklas Svensson bryter aldrig mot god publicistisk sed.
    Han utvecklar den genom att addera gott publicistiskt godtycke och god publicistisk fantasi.
  • När Niklas Svensson uppfann Gonzo-journalistiken gav han äran till Hunter S Thompson för att han själv skulle kunna "kartlägga" dess uppkomst.
  • När Niklas Svensson känner sig kränkt eller orättvist behandlad vänder han sig inte till Allmänhetens Pressombudsman.
    Han vänder sig till sig själv.
  • Niklas Svenssons tre viktigaste källor är Niklas Svensson, Niklas Svenssons skvaller och bloggar om Nicklas Svenssons skvaller.
  • Niklas Svensson använder inte kalendern för att planera framtiden. Han använder den för att justera det förflutna.
  • Niklas Svensson gör inte research. Han lyssnar till sin inre röst.
  • När Niklas Svensson hörde att Finland vann melodifestivalen började han hoppas på att Dan Brown ska få Nobelpriset i litteratur, Leila K Polarpriset och han själv en Pulitzer eller två.
  • När Niklas Svensson halkar på en isfläck, är det folkpartiets fel att det blivit vinter.
  • Albert Einstein skapade relativitetsteorin efter att ha lyssnat till Niklas Svenssons föreläsning "Kronologi, källkritik och vikten av sanning".
  • Niklas Svensson är inte anställd på Expressen. Han är Expressen.
Andra bloggar om: , ,

14 kommentarer:

hrm sa...

Hahaha, riktigt klockrena allihop!

Joacim Persson sa...

Men vad gjorde Niklas Svensson på annandagen!?

(Gosade med Lasse?)

Fredrik Westerlund sa...

Det är onekligen en fråga som förtjänar ett svar. Det känns som att Niklas Svensson slipper undan när alla är upptagna av vad Lars Danilesson gjorde på annandagen.

Fredrik Lindholm sa...

Asvasst, Westerlund! Detta är bloggosfären i sitt esse.

Fredrik Westerlund sa...

Tack tack! Jag fick lite prestationsångest av din utmaning, men när jag väl kom igång blev jag riktigt nöjd med resultatet.

Fredrik Westerlund sa...

Värt att notera är att min blogg idag har haft tio gånger fler besökare än vanligt.

cicci n sa...

bra, då blir det mycket pengar till välgörande ändamål. jag klickar varje gång, bara för att vara solidarisk.

Fredrik Lindholm sa...

Kreativitet är som en muskel. Min besökarstatistik har också skjutit i taket. Över 400 besök igår. (Mitt bloggande har den senaste tiden gått lite i stå, men nu verkar vi alla ha fått en grandslam!)

cicci n sa...

jag är också intresserad av att få reda på vem du ska förtala härnäst? först var det ju danielsson och nu svensson. vem är nästa på tur? jag hoppas på valfri abrahamsson - marc eller maria. själv hade jag tänkt satsa på linda skugge eller ella bohlin men båda känns lite för lätta. jag ska fundera ett tag till.

Fredrik Lindholm sa...

Kan vi inte istället kölhala någon? Optimistjolle eller supertanker? Beslut-beslut.

Fredrik Westerlund sa...

Ha ha ha! Det glädjer mig att ni håller igång hela natten.

Fredrik Westerlund sa...

Förresten kanske jag borde lägga till "förtalsbloggare" till de tre symbolerna i min högerspalt? Förtalsbloggning is teh shit.

Anonym sa...

Leila K skulle och Polarpriset?

Ja det låter ju faktiskt helt rimligt.I alla fall om man ställer saken i relation till priset som sådant.

Anonym sa...

Guld. Helt enkelt guld.