2006-05-05

Alla är jämlika

I Liberala ungdomsförbundets kampanj Maktmissbruk framställs Rörelsen som en familj inom den italienska maffian. Det har sina poänger.

Av
Fackets medlemmar är endast 26 % för ekonomiskt stöd till Partiet, men ändå lägger Facket ungefär en halv miljard på kampanjer för att Partiet ska vinna valet. Staten styr alkoholförsäljningen genom Partiets ordförandes fru. Partiets har dessutom en omfattande spelverksamhet som de drar in 100 miljoner per år på, mycket tack vare att det är just Rörelsen som bestämmer vilka som får anordna spel.

Ungdomsförbundet får anordna spel och de tjänar 40 miljoner kronor per år på det. När Ungdomsförbundets medlemmar hamnar i bråk hotar de polisen med att de känner Justitieministern. Det bästa Justitieminstern vet är övervakning. Und so weiter.

Det finns annars även likheter med
George Orwells böcker Djurfarmen och 1984. Kärleken till övervakning är en uppenbar sådan likhet, men det finns fler.

När Partiets ordförande idag frågades ut i
Statstelevisionen anklagades han på rimliga grunder för att han lever långt över den standard som dem han säger sig företräda måste finna sig i - en herrgård har han köpt själv, men Staten finansierar hans fritidsherrgård Harpsund och han betalar ett mycket lågt pris för boendet i Sagerska palatset. Sagerska är ett typexempel på hur Rörelsens använder ett från 1984 hämtat nyspråk.

När journalisten frågar Partiets ordförande om Sagerska palatset, svarar Partiets ordförande alltid med att kalla det för Sagerska huset. Sagerska palatset hette nämligen bara Sagerska palatset tills Rörelsens förre ordförande flyttade in och proklamerade att det stred mot Rörelsens politiska övertygelse att dess ledare skulle bo i ett palats. Sagerska palatset döptes då om till Sagerska huset och så var det problemet ur världen. En mycket praktisk lösning.

Lägg därtill att Fackets medlemmar i många fall är de sämst betalda på arbetsmarknaden (om än de tjänar bättre än alla som Facket håller utanför samma arbetsmarknad) och att Fackets ordförande, Partiets främsta finansiär, ändå har en inkomst på mer än en miljon kronor per år. Vi är då framme vid Orwells djurfarm: På Rörelsens herrgård är alla jämlika, men en del är mer jämlika än andra.

/T.f. Dyslesbisk-skribent

16 kommentarer:

Fredrik Westerlund sa...

Ha ha, det måste ha varit jobbigt att skriva det där påhoppet, rörelseräv som du är... Men glömde du inte en herrgård? SSU-paradiset Bommersvik lyser med sin frånvaro.

cicci n sa...

oj, jag imponerades just över att det var så på pricken likt det du brukar skriva att jag nästan trodde du återkommit som din egen pseudonym.

Fredrik Westerlund sa...

Cicci: Jag är också imponerad, men vi kan det här sedan gymnasiet. Då brukade vi skriva varandras inlämningsuppgifter, skriva en gemensam dagbok under en gemensam pseudonym, och dessutom chatta från samma användare.

(Egentligen är det nog mer så att vi skriver väldigt lika varandra än att vi är skickliga på att härma varandra.)

Anonym sa...

och när du lämnade in mina arbeten fick du ändå femmor, men när jag lämnade in dina arbeten fick jag som vanligt tvåor. åh, rättvisa!

om du tvingar mig att kacka i eget bo, tänker jag iaf inte göra det i sängen. därför skrev jag inget om bommersvik.

förresten tror jag att du har varit mer på bommers än vad jag har?

Fredrik Westerlund sa...

Jag var ung, dum och dessutom lite kär i du-vet-vem och hon var ju där jämt och ständigt.

cicci n sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fredrik Westerlund sa...

Vi gjorde det för att se om lärarna satte betyg på eleven eller prestationen, och för att vi inte hade något bättre för oss.

cicci n sa...

jag frågar mig genast om du inte har något bättre för dig än att kommentera bloggar tjugo i fem på morgonen?

Fredrik Westerlund sa...

Det kunde en ju hoppas på, men nej.

cicci n sa...

okej, nu blir jag orolig. sov du mellan 04:40 och 07:11 eller var du vaken hela natten?

cicci n sa...

jag raderade visst en kommentar där. förklaring: jag tänkte skicka en länk till min pappa som skulle älska det här inlägget men så kom jag på att han då skulle se mina kommentarer och därför tog jag bort den där jag nämner nikotinberoende (precis som alla andra tjuvröker jag fortfarande sådär i 20-årsåldern).
nu inser jag att jag handlat förhastat då jag ändå inte kan skicka länken utan får kattenpejsta inlägget och maila det till honom, för annars kommer ju mina föräldrar hitta min blogg. rackarns.

Fredrik Westerlund sa...

Ha ha, vilken virrpanna du är ibland...

Om jag sov mellan 04:40 och 07:11? Tvärtom. Jag sov till 04:40, var vaken till 07:11 och sov sedan till tiotiden.

Fredrik Westerlund sa...

Till protokollet vill jag lägga att jag kom ut som snusare och rökare för mina föräldrar så snart jag blev myndig.

Linnea sa...

Mina föräldrar hittade min blogg alldeles själva. Och min semi-blogg som jag och en kompis använder för att dokumentera allt knas våra föräldrar kläcker ur sig. Bad thing.

Min mamma tyckte f.ö. att det var världens grej när jag sa att jag hade rökt vattenpipa en gång, och etter värre när jag sa att jag hade snusat nån enstaka gång. Hon skulle bara veta. (Även om jag i förhållande till er förmodligen är extremt oskyldig och aldrig har sålt uppsatser för pengar till nikotin.)

Diggar din hemliga bloggare btw.

Victor sa...

vill ju bara passa på att framhålla att facket grundade partiet, är det då konstigt att facket pumpar in pengar?

Fredrik Westerlund sa...

Nä, konstigt är det inte, men det visar om inte annat på ett glapp mellan de som styr facket och väljs till ombud på kongresserna (alla är för ekonomiskt stöd) och de medlemmar som betalar kalaset (tre fjärdeldelar är mot ekonomiskt stöd).