2006-04-11

Påsk i fjällen, dag 2

Jag var helt hutlöst trött igår. Alla har olika förklaringar till varför.

- Jag sov dåligt på den långa tågresan. (Min förklaring.)

- Jag har arbetat för mycket och blir utmattad när jag äntligen tar ledigt och slappnar av. (Mammas förklaring.)

- Jag lider av Storstockholmshetsvansinne och får därför problem med jetlag så fort jag åker utanför tullarna. (Pappas förklaring.)

Idag är jag piggare. Större delen av dagen har tillbringats på en stor sjö där solen lyste så starkt att det var bäst att ta av sig till trosorna för att inte svettas bort. Jag fick fem abborrar, barndomsvännen tre. Mamma fick ingen alls, så hon fick servera oss lunch som dukades upp på stora renskinn. Vi åt bara vegankost eftersom vi ville kompensera för det råa massmordet på de stackars abborrarna, som vi till råga på allt snart ska äta till middag.

5 kommentarer:

Anonym sa...

men marängen nu måste du dra oss vid näsan. åker du hela vägen till fjällen , ut på sjön och tillbaka igen för att sedan äta lunch på renskinn? men det får inte vara så kliché! detlåter helt fantastiskt! min mamma kommer hit om tre dagar och jag funderar nu på att be henne ta med isg ett renskinn för jag vill också.

Kato sa...

det är faktiskt väldigt roligt att jag drömde om dig när jag sov nu innan. försöker återkalla drömmen i minnet, men upptäcker inget förutom att du hade extremt många våningssängar och en stod i ett hörn som var inrett med många rosa fluffiga saker. det var ganska mysigt och jag blev på pysselhumör men vaknade av porttelefonen. hälsa fiskarna.

cicci n sa...

i egenskap av marinbiolog säger jag att det är okej att fiska själv och äta fiskarna. faktum är att en förutsättning för att det ska vara okej att fiska är att en äter upp fiskarna efteråt. annars har de ju mördats helt i onödan.
åh, nu blir jag sugen på att börja plugga marinbiologi igen. fiskar är fina kamrater.

för övrigt är det bra att du inte tar semester från bloggen. tur att internet hann komma till norrland innan du åkte dit.

Anonym sa...

Synd om fiskarna? Men renen då?? Både dödad, flådd och som grädde på moset använd som sittunderlag...

Fredrik Westerlund sa...

AGND: Japp, jag åker hela vägen till fjällen, ut på sjön och tillbaka igen för att äta lunch på renskinn. Just så kliché.

Anonym: Renen har varit död i åratal, säkert flera generationer. Troligen dräptes den av dess ägare, samen, som sedan sålde skinnet till min farmor. Fisken dödade jag själv.