2006-02-17

Veckans namnbyte (v 7, 2006)

Namnbyten är roliga. I Sverige tänkte vi oss en gång i tiden att "lokal­vårdare" vore en yrkestitel som skulle ge de forna "städerskorna" högre status. När USA år 2004 blev arga på Frankrike för utblivet stöd för invasionen av Irak, fick det som dittills benämnts "French fries" byta namn till "Freedom fries".

Nu är det Iran som surnat till på Danmark efter att
Jyllands-Posten publicerade karikatyrerna på Mohammed. Wienerbröd heter från och med nu inte längre "Danish pastry" utan något som på svenska betyder "Profeten Mohammeds rosor".

Från folkpartiets högkvarter i centrala Stockholm rapporteras att de i och för sig uppskattar lite uppfriskande islamofobi i vardagen, men att de ändå i takt med tiden vill lansera ett nytt namn på bakverket i fråga. I fortsättningen ska delikatessen med ett frasigt yttre och lite snorigt småslemmig mitt därför gå under benämningen "Ideologen Leijonborgs trosor".

(Ja, det var väl ett synnerligen misslyckat sätt att skoja bort allvaret i föregående post. Jag tröstar mig med att jag säkert kan få jobb som manusförfattare på Henrik Shyfferts nya Veckans nyheter.)

1 kommentar:

Anonym sa...

haha, jag tyckte det var roligt. det nästan roligaste jag vet är att säga "å! wienerbröd med mormors hosta! vad gott!" när man ska fika. Jag får alltid äta alla wienerbröd själv.