2006-01-08

Queer vs Homo

Jag fick ett mail:


På klotterplanket i den mycket fina klubben "Club Orchidea" på Qruiser görs reklam för "Gay Mingel Party Köping" med det slagkraftiga argumentet "Be there or be queer".
Kan det vara så att de har missuppfattat något eller har de faktiskt startat en kampanj mot de där oförståeliga stockholmsqueerelitsomintesärskriver?*


Spännande! Det är bara dagar sedan ordet "homogay" för första gången syntes på DN:s förstasida (det har tidigare nämnts flitigt i P3 Homo) och det från en Kunq-mun. Sedan länge har skiljelinjerna börjat synas allt tydligare: Defekt (queer) vs Rio (homo), Stockholm (queer) vs landsorten (homo) et cetera. För några månader sedan fick en amerikansk utbytesstudent som undrade över skillnaden mellan queerscenen och gayscenen förklaringen att musiken är bättre på queerscenen, men senare har det hävdats att de kitschälskande queerkidsen är de nya schlagerbögarna och att queer är det nya gay.

När gayklubbarna öppet stoltserar med särskrivningar och hotar med "be there or be queer" kan det inte vara långt kvar till öppen strid på rosa gata.

____________________
* Mailet kom från en person som identifierar sig som "homosexuell - inte queer!" och jag har tagit mig friheten att rättstava det för att underlätta läsning.

8 kommentarer:

Victor sa...

det är ett sådant krig! jag vill påpeka att jag spanade begynnelsen till kriget i ett reportage redan hösten 2003 ;P

jag kan iof tycka att det är för lite krig. vi borde typ demonstrera utanför rio och skriva massa dåliga insändare om att "homosexuell" är ett heterosexistiskt begrepp.

Fredrik Westerlund sa...

Ja, det är lite det jag är ute efter, mer öppet krig på alla fronter. Det skulle pigga upp.

Fredrik Westerlund sa...

"Be there or be queer" är verkligen något av en krigsförklaring.

Anonym sa...

Men där är du ju !!

// T

Anonym sa...

Men vafan!
Jag som just tackat nej till fortsatt DN-prenumeration i något anti-medelklassigt ryck, men varje medelklassnerv i hela kroppen värker när jag inser att jag missat ordet homogays intåg i DN. Nu står det inte på förän det finns med i SAOL.

Fredrik Westerlund sa...

Och det är inte nog med det - såväl 'queerkids' (i den subkulturella meningingen snarare än barn i regnbågsfamilj) som 'dyslesbisk' förekom i artikeln.

Jessica sa...

Åh... "queer är det nya gay". Vad trött jag är på allt kokett etiketterande!

/S

Anonym sa...

Åmeh, landsorten=homo? Det är bara du som är landsortshomo, dahlink. Resten av oss homogays bor i storstan. (Cuq, hälsar word verification)