2006-08-13

Taxi Korrekt

Under en taxifärd från Vasagatan till Smedsbacksgatan - en sträcka på fyra kilometer - fick jag idag lyssna till taxichaufförens åsikter om såväl kvinnor som judar. Det började strax efter avfärd då bilen framför oss svängde höger utan att först signalera medelst körriktningsvisare:

- Åh, säkert en kvinna vid ratten! Kvinnor borde inte få köra bil.
Jag har nyss kräkts upp en lasagne som det antagligen var något fel på och jag orkar inte säga ifrån. Istället för att säga någonting tar jag upp min handdator och skriver ner vad chauffören sagt, detta i syfte att kunna återge det. Tre kvarter längre bort saktar chauffören in vid en kyrka och säger:
- Titta! Jag hatar den här kyrkan. Det är en kristen kyrka, men titta vad de har för stjärna på fönstret - en Davidsstjärna! Jag körde en pastor hit en gång och frågade om han var rabbi, men han var prost. Jag frågade om han fick betald av några jävla judar, men jag fick inget svar.
Jag skriver allt vad jag hinner och jag hinner med det han sa, bilnumret och stora delar av hans taxilegitimation innan det är dags igen. Taxin stannar vid rött ljus och en ung kvinna korsar vägen:
- Kolla! Schysta tuttar! Åh, vilka bröst!
Jag fortsätter skriva och innan vi är framme är mitt mail till taxiföretaget klart. Jag ber om kvitto för att få alla uppgifter jag behöver innan jag går in och skickar meddelandet. Idag kändes det lika bra att skvallra som att säga ifrån.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Knaster sa...

*Placerar en stooor puss i din panna, om det går för sig*

Helt rätt att låta honom hållas och rapportera in. Hade du börjat käfta emot så hade du garanterat fått en kryddad taxinota och inget kvitto att visa upp senare.

Fredrik Westerlund sa...

Det är alltid okej att pussa på mig ^_^

Johan Hellström sa...

go freddi!