2006-02-07

Världens dyraste reklam

Super Bowl är världens största idrottshändelse, åtminstone sett till antalet TV-tittare, och det innebär naturligtvis att de många reklam­pauserna är högvilt på marknaden för marknads­föring. De 90 miljoner amerikaner som ser matchen matas med 60 reklamfilmer som är 30 sekunder långa och säljs för nära 20 miljoner kronor styck.

Enligt en undersökning som
Aftonbladet refererar till, är en dryg fjärde­del av tittarna mer intresserade av reklamen än av själva matchen. Det är något som annonsörerna tar fasta på och värst av alla är Anheuser-Busch med sina 50 filmer, som efter att ha provats på fokusgrupper reduceras till de 10 de faktiskt sänder. På en enda kväll lägger företaget alltså ner nära 200 miljoner kronor på reklam och TV-bolaget ABC drar (tillsammans med pengarna från de andra annonsörerna) in över en miljard kronor.

Hur sjukt som helst, naturligtvis, men jag kan ändå inte låta bli att lista mina tre favoritfilmer från spektaklet utan like:

1. United Airlines:
Dragon - estetiskt tilltalande
2. FedEx:
Stick - roligt slut
3. Bud Light:
Hidden Bud Light - stämning i stil med Super Bowl

Och allra sämst, av alla 60 filmer, varav många är riktigt, riktigt dåliga och inte alls fungerar i Europa, var:

60. Pizza Hut:
Jessica Simpson - Simpson, skräpmat, sexism

Slutligen, för att döva det dåliga samvete jag får över att medverka till denna kommersialism, konsumism och vansinniga ekonomiska priori­tering:
En länk till Adbusters.

1 kommentar:

Anonym sa...

Här är den bästa budlightreklamen.