2006-10-10

Veckans citat (v 41, 2006)

Hanna Sersam, producent på Teater terrier, till SvD:

Allt som kommer från Timbro är ett hot mot demokratin
Det finns mycket Timbro med rimlig grund kan sägas vara en fara för. Högt skattetryck och statliga regleringar, till exempel, men demokratin?

Jag tycker att allt som kommer från alla, som tycker att allt som kommer från alla med åsikter andra än de som överenstämmer med deras egna är en fara för demokratin, är en fara för demokratin.

Sofia Artin, teaterchef Galeasen:
... en krigsförklaring mot all kulturverksamhet och mot demokratin. Nu dör humanismen, nu dör konsterna, i alla fall försvårar regeringen möjligheterna för Sveriges invånare att få näring i själen. Vi måste samla ihop oss inom teatrarna och gemensamt slå tillbaka innan vi är slaktade.
Om den svenska kulturelitens syn på politiken är sann, torde vi bada i spännande kultur från Nordkorea och förgäves hungra efter amerikanska kulturyttringar. Är det så?

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också att Timbro är spawn of the devil, men alltså, "nu dör humanismen, nu dör konsterna"? Den bästa konsten har alltid gjorts under förtryck. Det är väl därför svensk konst suger så hårt. Var glad, Sofia Artin.

Anonym sa...

teatraliskt så det förslår, men jag tar paggan any day framför chiló och timbro.

instämmer i det shan säger. så länge de inte rör riksteatern och div andra livsviktiga företeelser så fine by me. nu är det fight på g.

(men jösses vad trött jag är, ingen aning om varför jag behöver krydda språket med amerikanska)