2006-08-30

Livet i Liberoklubben, del I

Livet i Liberoklubben, del I: Mamma, pappa, barn?

Jag får ett mail från favoriten H:

Ponera för en sekund att du är blivande pappa (eller redan pappa för all del) och vill få lite schysta erbjudanden på blöjor och dylika tillbehör hemskickade. Gå in på libero.se och försök att anmäla dig till Liberoklubben.
Nu är jag ju varken pappa eller blivande sådan, men jag ponerar och surfar glatt in i en värld jag tidigare inte besökt.

LiberoOkej. Väl på libero.se möts jag av en puff för en ny blöja, flikar som "Vänta barn" och "De första åren", samt en bild på en leende kvinna som lyfter upp ett inte lika leende barn. Eftersom jag misstänker att det jag ska leta efter har med könsdiskriminering att göra, noterar jag att det är en kvinna, en vårdande moder, som avbildas.

Månadens frågaMånadens fråga är "Vem skulle du helst vilja tar hand om ditt barn när du jobbar?" och det första alternativet är "Den andra föräldern". De får en liten pluspoäng för att det könsneutrala föräldern används, men allting annat hade varit en katastrof och vill en vara petig insinuerar det ändå att ett barn ska ha två föräldrar varav den ena närvarar - 62 % har också röstat på det alternativet. Nåja, vidare mot den lockande Liberoklubben!

Liberoklubben
Jag läser mig snabbt till att det är en väldigt god idé att vara medlem. Jag går vidare till
klubbförmåner och noterar ännu en bild på en väldigt leende kvinna, nu med ett något leende barn i famnen. Som medlem i Liberoklubben kommer jag att få ett välkomstpaket, leksaker, tips och råd, rabatter, blöjprover, återbäring och mycket annat jag som (ponerat) blivande förälder kan ha nytta av. Hurra! Jag vill bli medlem!

Bli medlem (mina rödmärkeringar)
Men? Mammans förnamn? Mammans efternamn? Vilken socialkonservativ, tvåsamhetsnormativ, heterosexistisk, könsstereotypiserande korkskalle till copywriter har författat det här formuläret?

I Liberoklubben har barn en (och bara en) mamma och en (och bara en) pappa - som inte får vara med i klubben! De är heterosexuella och lever tillsammans i trohet. Mamman köper blöjor och hon behöver råd och tips om hur hon bäst vårdar och uppfostrar sitt (för det är hennes) barn. Vad pappan gör är lite oklart, men han är i alla fall inte intresserad av blöjbyten och föräldraskap.

I nästa del av "Livet i Liberoklubben": Libero konsumentkontakt får ett mail.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

cicci n sa...

det kanske är lite som med det judiska släktskapet. det är bara den biologiska mamman en kan vara säker på liksom.